tisdag 29 januari 2013

FlyLady dag 9 - rensa i röran


Schemat för dag 9 som FlyBaby ser ut så här

MORGONRUTIN
  1. Påklädning, tandborstning, fixa hår och makeup
  2. Titta i familjepärmen och på påminnelselapparna så du kommer ihåg rutinerna
  3. Läs lite på FlyLadys forum eller mejl
  4. Omvandla negativa tankar till positiva
  5. Städa en Hot Spot i två minuter
KVÄLLSRUTIN
  1. Se till att diskbänken är skinande ren
  2. Häng fram morgondagens outfit
  3. Städa en Hot Spot i två minuter

Idag har vi två Dagens Nyheter.
  • Den första är att vi idag ska lära oss om "declutter" att rensa i röran i några minuter åt gången, det är inte meningen att vi ska rensa i röran idag, utan vi ska bara läsa på om vad det innebär, vilket du kan göra här
  • Den andra är att vi ska lägga till ytterligare en vana till vår morgonrutin, nämligen att göra en fem minuters "room rescue" dvs. att under fem minuter rädda ett rum.

Vi börjar med den första nyheten, nämligen "declutter".


Rensa i Röran

Hur gör man när man rensar i röran?
Enligt FlyLady behöver man tre olika kartonger/lådor/påsar eller liknande.
  1. I den första "put away" (lägga undan-lådan) läggs sådant som befinner sig på fel ställe och som alltså ska placeras på rätt ställe.
  2. I den andra "give away" (bortskänkes-lådan) läggs sådant som vi inte längre använder/har plats för/tycker om/har flera av.
  3. I den tredje "throw away" (skräp-lådan) läggs sådant som ska slängas för att det t ex är trasigt eller oanvändbart.
Detta är något som vi kommer att starta med lite senare, inte idag! FlyLady menar att det är viktigt  att göra sig av med onödiga saker eftersom det inte går att organisera "clutter", svårt att veta exakt hur det ska översättas men än så länge nöjer jag mig med att kalla det för skräp.

Tidtagarur
Det som vi däremot ska börja med redan idag är rums-räddningen.

Hur gör man då när man "räddar ett rum"?
Det kan du läsa mer om här . Att göra en rumsräddning innebär helt enkelt att man väljer ett valfritt rum och därefter sätter man tidtagaruret eller mobiltelefonen på fem minuter. Sedan gäller det att så snabbt som möjligt plocka undan och lägga allt på rätt ställe och göra så att det ser snyggt ut.

Har man valt ett rum som det är mycket stökigt i kanske man bara hinner göra en smal gång in i rummet under dessa fem minuter. Medan man i ett mer välstädat rum bara behöver plocka undan lite leksaker och puffa upp kuddarna.

En rumsräddning kan också göras som en rolig lek om man är flera i familjen.
Vem hinner plocka undan mest och därmed rädda rummet på fem minuter innan klockan ringer?

/ Linn




måndag 28 januari 2013

Underskåp i köket

 Nu är det dags att visa upp lite av hur det har gått för mig i mina försök att få ordning och reda i köket.
Kökets diskbänksdel


Jag har i ett tidigare tidigare inlägg visat hur jag har organiserat förvaringen i några av våra kökslådor samt också i ett annat inlägg visat hur förvaringen under diskbänken ser ut

Nu är det hög tid att kolla om jag har lyckats få till en fungerande förvaring i dom övriga köksskåpen i denna del av vårt kök.

Om vi börjar med att hålla oss till nedre delen av köket så återstår det två underskåp som ni inte har fått se tidigare. Jag tänkte att vi skulle börja med det lilla underskåpet som är längst till vänster i bild.

I det skåpet har jag lagt Ikeas Variera lådmatta i botten. Den skyddar mot repor och dämpar även ljudet något. Jag gillar också att den är enkel att klippa till i önskad storlek.

Lilla underskåpet

Här fanns en platsbyggd förvaring som gjorde att det passade bra att förvara brickor och bordstabletter ståendes längst till höger. I övrigt förvaras serveringsfat/skålar med lock på det övre hyllplanet och vår crock pot på det nedre planet. Jag har faktiskt provat en del recept i crock poten som jag fick i julklapp men har nog bara lagt ut ett enda av recepten här på bloggen, så på den punkten är det skärpning som gäller för min del.


insidan av skåpdörren har vi hängt upp våra skärbrädor av plast på en krok. Så praktiskt att ha dem lättillgängliga och kunna lägga dom exempelvis ovanpå skärbrädan av trä som finns strax ovanför så att den lätt kan hållas ren.
4 st skärbrädor i olika färger upphängda på insidan av skåpdörren
Det är ett set av fyra tunna  och böjbara skärbrädor som jag har köpt på Clas Ohlson, för 139 kr.  Dessutom har skärbrädorna olika färg och är också uppmärkta med fiskar, höns etc. beroende på vad de ska användas till. Detta eftersom man inte ska använda samma skärbräda till kött, fisk, fågel och grönsaker.

Skärbrädor av plast


Det är också praktiskt att vår knivlåda finns placerad mitt emellan dessa plastskärbrädor och den skärbräda av trä som finns strax ovanför knivlådan och som ingår i den fasta köksutrustningen.

Knivlådan är placerad under träskärbrädan

Nästa gång kikar vi på hur det ser ut i det andra underskåpet.

Vi ses!
Linn








FlyLady dag 8 - Familjepärm

Då är vi inne på vecka 2 med FlyLadys BabySteps.

Under den första veckan handlade det om att lära in några enkla basrutiner.
Nu är det dags att dela in dom basrutinerna i morgon- respektive kvällsrutiner.

Schemat för dag 8 ser ut så här

MORGONRUTIN
  1. Påklädning, borsta tänder, fixa hår och makeup
  2. Titta på påminnelselapparna som sitter på badrumsspegel och ovanför diskbänken
  3. Läs lite på FlyLadys forum eller mejl
  4. Omvandla negativa tankar till positiva
  5. Städa en Hot Spot i två minuter
KVÄLLSRUTIN
  1. Se till att diskbänken är skinande ren
  2. Häng fram morgondagens outfit
  3. Städa en Hot Spot i två minuter
 
Familjepärm


Dagens Nyhet är att vi ska börja tillverka vår egen "Control Journal" vilket verkar vara en pärm där man så småningom fyller på med städrutiner, viktiga telefonnummer och adresser, påminnelser, scheman, inköpslistor eller vad man nu själv tycker behövs. Kontrolljournal låter lite udda i mina öron men man kan ju välja att kalla det för något annat t ex rutinpärm eller familjepärm om man vill.

FlyLady har givetvis ett förslag till hur man kan göra för att tillverka en Control Journal, se här.
Men det är INTE meningen att vi som är nybörjare och använder oss av BabySteps ska sätta oss ned och tillverka en helt perfekt pärm. Nej, istället är tanken att pärmen ska växa fram under tiden som vi lär in nya rutiner. Och pärmens innehåll lär säkert ändras ett flertal gånger under resans gång så därför är pärmen att se som ett arbetsdokument så det är onödigt, att i detta läge, lägga ner allt för stor kostnad eller tid på sin pärm.

Jag letade helt enkelt rätt på en gammal tom pärm som fick etiketten "Familjepärm" och satte in ett register jag hade hemma och skrev upp morgon- och kvällsrutinerna på ett papper som nu sitter i familjepärmen. Sedan är det bara att fylla på i pärmen varefter tiden går. 

Igår och imorse var det köksbänken som fick vara medelpunkten för två minuters rensa i röran, dvs Hot Spot-städningen.

Ikväll tänkte jag börja med min andra Hot Spot nämligen min byrå i sovrummet.
Den är översvämmad av saker, så två minuter kommer inte att räcka långt men det är alltid en början!
Och det är ju det som är tanken bakom FlyLady-konceptet.
Det behöver inte vara perfekt eller bli helt färdigt utan varje litet steg är ett framgångssteg i rätt riktning

Kram
Linn








FlyLady dag 7 - planering av morgondagens outfit

Okej, då har jag klarat av min första vecka som FlyBaby. Härligt!

Schemat för dag 7 ser ut så här
* Morgonrutin, påklädning, fixa hår och ev make up (för mig är lediga dagar sminkfria)
* Fortsätt hålla diskbänken putsad
* Läs lite på städforumet eller i de mejl du får från FlyLady
* Titta på påminnelselapparna som vi har satt upp på badrumsspegeln och vid diskbänken
* Uppmärksamma dina ev. negativa tankar och ändra dom till positiva
* Ägna två minuter åt en Hot Spot

Dagens Nyhet är att som kvällsrutin plocka fram morgondagens kläder så att du snabbt och smidigt kan klä på dig i morgon.

Måndagens kläder framhängda


Jag har en dörrhängare av stål med krokar på som jag har hängt över sovrumsdörren. Där brukar jag hänga upp kläder som är för rena för att läggas i tvättkorgen men inte så rena att jag vill hänga in dom i garderoben, tex jeans som kan användas ytterligare några dagar innan dom behöver tvättas.

En av dom krokarna får bli min "morgondagens outfit".
På en galge kan man ju hänga upp både byxor, tröja och halsband osv. så har man hela outfiten på ett ställe och behöver inte tänka på vad man ska sätta på sig när man vaknar på morgonen.
En idé helt i min smak. Jag gillar allt som spar tid och som underlättar i vardagen.

Dörrhängare

Min dörrhängare har jag köpt på Clas Ohlson för 59 kr. Men det finns både billigare och dyrare att få tag på, allt efter tycke och smak.
Exempelvis säljer IKEA, Åhlens och Lagerhaus liknande dörrhängare.

Givetvis går det lika bra att förvara morgondagens outfit på en stol eller en krok på väggen eller en särskild plats i garderoben också.

Det viktiga är just att planera morgondagens outfit i förväg för att se till att man slipper tänka på vad man ska ta på sig när man vaknar utan hela outfiten ska redan finnas klar på en bestämd plats.

Kram
Linn

söndag 27 januari 2013

FlyLady dag 6 - Hot Spot

Uppgifter dag 6
* Morgonrutin; klä på dig, fixa hår och smink (själv skippar jag smink lediga dagar)
* Läs påminnelselapparna på badrumsspegeln och ovanför diskbänken
* Läs lite på forumet eller på mejlen du får från FlyLady
* Kvällsrutin; Fortsätt hålla diskbänken putsad
* Omvandla ev. negativa tankar till positiva. FLY betyder ju Finally Loving Yourself!

Dagens Nyhet är att vi ska lära oss vad en Hot Spot är. Och sätta ett tidtagarur på 2 minuter (jag använde min Iphone) och rensa en Hot Spot.



Även om Hot Spoten inte är helt färdigstädad när tidtagaruret ringer så är det tillräckligt, du måste alltså inte bli klar utan du gör det du hinner på två minuter. Och du hinner mer på två minuter än du tror om du jobbar snabbt och effektivt!

En Hot Spot är helt enkelt ett ställe hemma där det samlas saker på hög. Det kan tex vara en bänk där alla i familjen lägger ifrån sig reklam och post, saker som man ska gå igenom senare, eller sånt som inte har någon egen plats i hemmet. Ett problem är att om det är skräpigt och oreda på ett ställe så fortsätter man att lägga dit sånt som ska göras senare eller sånt som man inte orkar lägga på sin plats direkt. Skräp drar alltså till sig skräp och det blir oreda och stökigt vilket leder till att det inte känns trivsamt.

Jag har två Hot Spots hemma. Dels en köksbänk där det samlas reklam och sånt som kanske ska gås igenom senare eller saker som maken inte vet var han ska göra av osv. Min andra Hot Spot är min byrå vid sängen, där hamnar lätt böcker och tidningar som jag håller på att läsa, post som ska besvaras när jag får tid, halsband som jag inte orkar hänga på rätt ställe just nu osv. Ja, jag tror ni förstår hur det kan se ut. De flesta av oss har troligtvis åtminstone en Hot Spot (skräp-plats) hemma.

Kram
Linn




FlyLady dag 5

Dag 5 är i princip en upprepning av gårdagen. Vi tar ju små BabySteps i början.

Uppgifter dag 5
* Klä på sig, fixa hår och smink
* Titta på påminnelserna som vi satte upp igår på badrumsspegeln och ovanför diskbänken
* Putsa diskbänken innan sängdags så att den skiner välkomnande imorgon bitti
* Kika runt lite på städforumet

Därutöver tipsas vi om att inte lyssna på negativa tankar som säger att vi inte kommer att lyckas utan vi ska istället omvandla våra negativa tankar till positiva eftersom varje litet steg vi tar är början på resan som ska leda oss till ett harmonisk hem. Vi förtjänar att må bra och att känna oss lyckliga. Så ge inte upp! Okej, lite fri översättning där så vill man ha den ordagranna lydelsen klicka på länken uppgifter dag 5.



Jag har också hittat till ett svenskt städforum som heter Skrubba  där man skriver om FlyLadys koncept och bl.a. finns alla bebis-stegen översatta till svenska där. Jag vet dock inte hur mycket aktivitet det är på det forumet men för den intresserade finns den svenska översättningen av nybörjarstegen här. Jag tycker att man har förklarat BabyStepsen på ett bra sätt där. Man beskriver exempelvis BabyStepsen som "små steg i taget som gör stor skillnad i slutändan".
Vilket är något som sporrar mig att fortsätta BabySteppa.

Kram
Linn

fredag 25 januari 2013

FlyLady dag 4

FlyLady har en hel del egna uttryck och igår lärde jag mig att som nybörjare kallas man för FlyBaby.
Och ordet FLY är en förkortning för Finally Loving Yourself. Det gillar jag! 



Vad stod då på schemat den fjärde dagen som FlyBaby? Eftersom jag gör en smygstart och följer de så kallade BabyStepsen så tillkom endast ett nytt moment. Att skriva upp de nya rutinerna på två post-it lappar och fästa den ena på badrumsspegeln och den andra ovanför diskbänken. 




Tanken med lapparna är dels att de ska fungera som dagliga påminnelser om dom nya rutinerna, dels att dom ska utgöra starten på att tillverka en egen Control Journal som om jag har förstått det hela rätt är en pärm där familjens rutiner, checklistor för städning och viktiga kontakter mm finns samlade.

Dag 4 som FlyBaby ska man alltså göra följande:
* Kliva upp på morgonen, klä på sig, fixa smink och hår
* Putsa diskbänken innan sängdags
* Läsa ett par minuter på städforumet
* Skriva upp dessa rutiner på post-it lappar och fästa dom på badrumsspegeln och vid diskbänken

Kram
Linn

torsdag 24 januari 2013

FlyLady dag 3

Då var tredje dagen som FlyLady-nybörjare avklarad. Det börjar nästan bli lite för lugn start för min del, men det är bättre det än att jag lessnar och hoppar av. Och det är säkert därför som starten är så pass lugn, för att man ska smyga in de nya rutinerna. Jag ska försöka att i vart fall klara av dessa 31 första nybörjarstegen.  Bara 28 kvar nu!



Dagens lektion bestod i att göra samma sak som igår, dvs 
* kliva upp på morgonen 
* klä på sig, fixa make up och hår 
* och sedan putsa diskbänken innan sängdags

Utöver det skulle man idag även börja läsa lite i FlyLadys forumgrupp för att på så sätt bli motiverad att fortsätta. 

Och därmed var dagens lektion avklarad!

Bloggtips och plåster

Jag har ganska nyligen hittat till en fantastiskt bra blogg där man kan läsa på svenska om organisation och förvaring.

Bloggen heter Förvaringsdrottningen och Paulina som driver bloggen beskriver själv att hon har en passion för bra förvaring. I sin blogg tipsar hon om såväl stora som små förvaringslösningar. Ett besök på hennes blogg rekommenderas för alla, som liksom jag, önskar få ordning och reda i hemmet.

För en tid sedan visade och beskrev Förvaringsdrottningen  hur hon hade gjort för att sortera, organisera och förvara sin familjs läkemedel.
De inläggen hittar du här (del 1), och här (del 2)

Inspirerad av Förvaringsdrottningen så slog jag till direkt när jag hittade en passande plastlåda med grönt kors på locket på Coop Forum. Jag for hem och började direkt sortera plåster och hostmediciner med fart och fläkt.

Första Hjälpen-låda

Våra läkemedel förvaras i köket i ett litet skåp ovanför städskåpet. 

Läkemedelsförvaring         

Som synes räckte det tyvärr inte med bara en enda låda för vår förvaring men som tur är hade jag en tom plastlåda med lock hemma som nu kom till nytta.

Första hjälpenlådan
 I lådan med grönt kors på locket förvaras det som inte räknas som läkemedel, dvs. plåster, förband, stetoskop m.m. På den översta bilden är det lådan som står längst ner till höger i skåpet.

Plåster och förband




 Första hjälpen-lådan har ett övre förvaringsfack som i sin tur är indelat i ytterligare fyra fack. Här förvaras plåster, förband, plasthandskar, kirurgtejp, sårtvätt m.m.

Stetoskop och första-hjälpen-väska

När man lyfter på det övre förvaringsfacket så finner man därunder bland annat familjens lilla första-hjälpen-väska som vi brukade använda när vi campade eller gjorde skogsutflykter när barnen var små. Lätt och praktiskt att ha med sig med fästingborttagare, plåster, sårtvätt och lite annat som kan behövas om olyckan är framme. 

Medicinlådan
I lådan högst upp till vänster har vi vår medicinlåda som har delats upp i flera sektioner med hjälp av lösa förvaringslådor. Jag valde följande lådindelningar; Mage, Förkylning, Värk, Allergi, Feber och Övrigt



Indelat efter användningsområde

Som synes på den första bilden har vi även en apotekslåda som är låsbar med hänglås. Praktiskt om det finns mindre barn i familjen för att undvika förgiftningsrisker. Där förvarar maken sina egna mediciner som endast är till för honom.

Låsbar Apotekslåda
Ovanpå apotekslådan finns en färgglad veckodosett där varje dag i veckan har en egen dosett som enkelt kan bäras med i väskan. Praktiskt för den som behöver äta medicin vid flera olika tidpunkter på dagen.
Anabox regnbåge
Till sist har vi även en liten veckodosett där alla veckans dagar finns samlade i en och samma dosett. Fördelen med denna är att den tar liten plats och den är dessutom utmärkt att förvara inte bara medicin i utan även örhängen. Örhängen är små och det är lätt att tappa bort dom om man inte har en bra förvaring till dom. I denna lilla dosett förvarar jag örhängen vilket också gör att det är enkelt att ta med sig örhängen på resan eftersom dom redan är färdigpackade så att säga.

Dosett eller örhängesförvaring?
Det känns skönt att ha fått rensa ut och återlämna läkemedel som blivit för gamla och få ordning och reda bland plåster och hostmediciner. Så jag tackar Paulina, Förvaringsdrottningen, för inspirationen som gjorde att jag äntligen tog tag i detta.

Kram
Linn

onsdag 23 januari 2013

FlyLady dag 2

Eftersom jag följer FlyLadys nybörjar-babysteg så var dagens uppgift inte alltför ansträngande.

Dag 2 bestod uppgiften i att klä på sig, sminka sig och fixa håret. Alltså samma sak som jag göra alla andra dagar innan jobbet. Enligt uppgiften skulle man även använda skor inomhus men det skippade jag och tog istället på mig stövlarna först när jag var på väg till arbetet.

Och innan det var dags för nattning var det bara att putsa diskbänken så att den glänser glatt imorgon bitti.

Dagens FlyLady uppgift var alltså lätt som en plätt!

Bildkälla: http://www.marthastewart.com, photo: Jennifer Levy

Tips! Genom att klicka på länken under plättarna hittar du receptet på de mumsiga och fiberrika fullkornspannkakorna.

Kram
Linn

tisdag 22 januari 2013

FlyLady


När jag ändå är inne på diskbänkar så tänkte jag passa på och testa ett amerikanskt städkoncept som grundades av Marla Cilley. FlyLady har en hemsida,www.flylady.net där man kan läsa om konceptet och där man även kan fylla i sin e-postadress om man önskar få dagliga mejl med olika uppdrag och framgångshistorier.
 
Jag startade i måndags, dvs igår, och jag har till en början fått lära mig att inte bli avskräckt av att få bortåt tio mejl per dag från FlyLady samt att ta det hela med en nypa salt. Man behöver inte läsa allt och man behöver inte göra allt utan man tar till sig det som man tror fungerar för just mig.

Det är också något som påpekas ideligen, att man ska ta det lugnt, inte känna sig stressad utan man kommer att knäcka städkoden ett steg  i taget. Rom byggdes inte på en dag och oredan i hemmet kom inte heller till på en enda dag därför ska man låta det ta tid att lära in de nya städrutinerna allteftersom. Tanken är att slutligen ska städningen ha blivit en vana och hemmet kommer då alltid att vara snyggt och prydligt.
 

FlyLady

  "You are not behind! I don't want you to try to catch up; I just want you to jump in where we are. O.K?"

Jag gillar tanken att alltid ha ordning och reda hemma och att slippa storstädningar eller panikstädningar när man får oväntat besök. FlyLadykonceptet är ganska omfattande och det kan kännas oöverstigligt om man läser hela hemsidan på en gång och alla mejl man får för att sätta sig in i det hela.

Därför har FlyLady utvecklat något som kallas för beginner-babysteps, alltså nybörjarsteg för den som vill småstarta i lugn och ro och ta det lugnt, och lära in de nya städrutinerna ett steg i taget.

Det finns 31 st nybörjarsteg och jag kommer att försöka ta mig igenom dessa till att börja med för att därpå avgöra om FlyLady är något för mig eller inte.

Jag har en kompis som startade med FlyLady redan i början av året och det fiffiga är att man kan hoppa på när som helst utan att behöva känna att man ligger efter.

Igår fick vår diskbänk sig en grundlig genomgång á la FlyLady

 
Dag 1 ska man rengöra och putsa sin diskbänk eller "shina sinken" som min kompis kallar det för. Detta är en av grunderna och något som man alltså ska göra varje kväll innan man går och lägger sig för att på så vis kunna njuta av en skinande blank diskbänk varje morgon.

Det finns till och med en beskrivning av hur man ska göra när man "shinar sinken" för första gången eftersom det då oftast behövs en storrengöring av diskbänken.

Givetvis bjuder jag på några före- och efterbilder.


                                                                         FÖRE

                                                       





















                                                          EFTER   



Jag är väldigt nöjd med resultatet! Så målsättningen är att, åtminstone de närmaste 30 dagarna, eller förhoppningsvis för alltid, shina sinken varje kväll!

Det var banne mig en glädje att vakna i morse och se min fina glänsande diskbänk!

Och apropå nyputsade och blanka diskbänkar så kommer jag givetvis direkt att tänka på en fantastiskt rolig blogg som jag följer. Den heter Monas Universum. Förutom att Mona är en landets roligaste tjejer så har hon en ovanligt stor kärlek till nyputsade diskbänkar. Den som har läst bloggen börjar nu genast att smajla från mungipa till mungipa. Och den som inte har läst Mona förut rekommenderas att genast ge sig dit och till exempel börja med att läsa detta inlägg Jag vill dock utfärda en varning för skrattattacker och att man inte kan sluta läsa hennes blogg när man väl har börjat.
Men det är väl värt det, jag lovar!

Vi ses!

Kram Linn

Diskbänksförvaring

Då var det dags att visa vad som gömmer sig under min diskbänk :)

När jag öppnar skåpdörrarna under diskbänken så är det detta som göms där bakom. 

Under Linns Diskbänk
 Jag börjar med att presentera det som jag ångrar. Jag hade några billiga bordstabletter av plast hemma som jag fäste med dubbelhäftande tejp på golvet samt förvaringshyllan under diskbänken. Gör inte det!

Det är ingen bra lösning, eller så är det helt enkelt jag som inte har gjort det hela på rätt sätt. Kanske har jag använt för lite tejp?

Hur som helst, om jag fick göra om det, och det kommer jag att göra när jag får tid, så skulle jag istället använda mig av en betydligt mer hållbar idé som jag hittade på www.apartmenttherapy.com


Golv
 Jag kommer alltså att köpa billigt parkettgolv eller plastmatta och lägga på golvet under diskbänken eftersom det gör det enkelt att hålla rent och att torka upp smuts eller soprester som spills ut av misstag.

Men för tillfället har jag alltså kvar mina bordstabletter och det fungerar helt okej som en tillfällig lösning. De går lätt att torka av och hålla rena, det enda problemet är att jag troligen har fäst dom alltför dåligt och de därför har en tendens att börja lossna.


 Nåväl, nog om detta och över till vad som finns under vår diskbänk.

Avfallshink

 Föga förvånande har vi ett sopkärl under diskbänken. Många tycker att det är bättre att fästa sitt sopkärl på insidan av skåpdörren, men eftersom jag dels ville använda skåpdörren till annat och dels tycker det är smidigt att ta med mig sophinken dit jag behöver den, så valde jag en lös förvaring direkt på golvet. När jag använder skärbrädan ställer jag oftast sophinken direkt under så att jag snabbt kan slänga ner avfallet i hinken och när jag rensar ut gamla matvaror ur kylskåpet så vill jag ha sophinken bredvid kylen osv. Men den främsta anledningen till att jag valde golvförvaring för sopkärlet var för att jag ville hålla skåpdörrarna fria för annat.


Litet sopset och blå vattenkanna

I mitten under diskbänken så har jag använt ett av rören för att fästa en plastkrok där vi förvarar vårt lilla sopset som är praktiskt att använda när man bara ska sopa upp något litet man spillt. Bredvid ryms vår blå blomvattenkanna perfekt.



Längst till höger fanns en liten hylla som jag använder till förvaring av det städmaterialet som används kring diskbänken. Under hyllan har jag en annan korg och där förvaras vårt lager av städmaterial.


Lager
 I lagerlådan finns alltid extra diskborste, disksvampar, disktrasor, diskmedel och annat städmaterial som jag köper när jag hittar det till bra priser. Jag har nog inte vant mig vid att bo i staden och att bara vara två personer här hemma eftersom jag fortfarande har tankesättet att jag alltid vill ett lager av sådant som behövs hemma. En av mina favoriter i lagerlådan är en avfrostningspåse för avfrostning av frysen. Innan jag insåg att denna produkt fanns så var det betydligt jobbigare att frosta av frysen.

Avfrostningspåsar
Jag brukar köpa avfrostningspåsarna på Clas Ohlson, domsäljs i 2-pack för 69 kr. Och en enda avfrostningsduk suger upp ca 5 liter vatten så varje förpackning räcker alltså till två frysavfrostningar.
 


Städmaterial kök
 Jag har alltid haft städmaterial på flera ställen i hemmet. Dels i städskåpet, dels under diskbänken och slutligen en uppsättning i varje badrum. Detta för att det ska vara enkelt och gå snabbt att torka av eller städa undan vid behov.
Städmaterial
 I städlådan under diskbänken förvarar jag det som syns på bilden här ovan. Det är diskmedel, en spray som tar bort dålig lukt, ugnsrengöring, fönsterputs, svinto, vim, en tandborste så jag kommer åt i att städa runt vattenkranen. Jag har också alltid engångshandskar hemma som jag använder när jag ska städa samt engångsdukar för rengöring. Engångsdukar för rengöring är en annan av de saker som jag alltid har hemma. Ja, jag vet att det inte är miljövänligt men ack så smidigt, snabbt och enkelt det är att använda sig av dessa städdukar som finns både för vanlig rengöring och för fönsterputs. Jag brukar handla dessa antingen på ÖoB eller på Gekås i Ullared som brukar sälja dom till ett bra pris. Den vita trasan är en putsduk för rostfritt stål. Perfekt till diskbänken och köksmaskiner.
 
Då återstår endast att visa upp skåpdörrsförvaringen.


Påsförvaring och slaskupptagare

På insidan av vänster skåpdörr sitter en plastbehållare för förvaring av plastkassar samt en självhäftande plastkrok där vår slaskupptagare förvaras.

Trådkorg med hängande förvaring

Och sist, men inte minst, så har vi då den högra skåpdörren där vi har satt upp en likadan trådkorg som jag visade i förra inlägget. Den säljs på Ikeas badrumsavdelning för 19 kr. I korgen förvaras disksvamp, diskpropp och putsduk.

Under korgen hänger diskhandskar, disktrasa samt diskborste. Diskhandskarna och disktrasan är fästa i clips som egentligen säljs för att användas att hänga upp handdukar med när man inte orkar sy i en ny hängare. Medan diskborsten, som har ett hål i handtaget, hänger i S-krok.

Denna förvaring gillar jag dels för att det går snabbt att få tag i sakerna när jag ska diska, dels för att jag vill att disktrasa och disksvamp ska få torka luftigt. Jag gillar också att de är utom synhåll.

Och som vanligt, så ser den som har god syn, att det mesta är uppmärkt med hjälp av min kära Dymo. När jag kikade in på Clas Ohlson häromdagen för att handla märkband till dymon så såg jag att just den Dymo som jag har nu säljs till extrapris. Så den som funderar på att skaffa sig en Dymo kan göra ett litet klipp just nu. Ordinarie pris är 329 kr och nu kostar den endast 199 kr.

Dymo
Tro det eller ej, men nästa gång tänkte jag fortsätta och prata diskbänk. En av mina kompisar har nämligen introducerat mig för FLY lady och begreppet shina sinken.

Jag är också nyfiken på vilka städartiklar som andra har som måsten att alltid ha hemma, eller är det bara  jag som har mina favoriter?

Kram

Linn

Under diskbänken

Att få till en bra förvaring under diskbänken kan vara en utmaning, speciellt i ett äldre kök där det kryllar av rör och ledningar under diskbänken och där det dessutom är trångt om utrymme. Jag har därför kikat runt lite på internet efter inspirationsbilder.

Om man är lite händig kan man bygga en specialanpassad inredning själv. Här har jag hittat ett exempel där det även finns en beskrivning av hur man kan göra för att bygga denna förvaring själv. Med hjälp av utdragbara lådor är det lätt att komma åt även de saker som förvaras längst in i skåpet. Att använda sig av insidan av skåpluckorna är också en platsbesparande och bra idé. Beskrivningen till hur man kan bygga nedanstående förvaring finns här: http://www.familyhandyman.com
Anvisningarna är enkla och lättförståeliga med många förklarande bilder.


Egenbyggd förvaring

Givetvis finns det också andra sätt som man kan använda för att bygga sin egen förvaringsyta under diskbänken. Här är ett annat förslag på en egen platsbyggd förvaring. Denna är i och för sig avsedd för förvaring under handfatet i badrummet men den borde utan några större svårigheter kunna anpassas till att istället användas under diskbänken. Här har man förutom att använda sig av trä även använt sig av plastlådor som har fördelen att de är enkla att dra ut och enkla att hålla rena. Ytterligare en fördel är att det brukar vara lätt att hitta billiga plastlådor på exempelvis Rusta eller ÖoB. Jag gillar också att man även här använder sig av skåpdörrarnas möjligheter till extra förvaring genom att fästa lådor för förvaring där. Det finns även en beskrivning av hur man bygger denna typ av förvaring.  Byggbeskrivningen hittar du här: http://pregnantpower.blogspot.se


Platsbyggd förvaring
Självklart vare sig vill eller kan alla bygga sin egen förvaring men man kanske ändå kan hitta några knep och idéer som andra har använt sig av. Här har man exempelvis använt sig av en stång som man kan hänga upp sprayflaskor och våta trasor på. Genom att köpa några billiga plastlådor kan man sedan också strukturera upp golvförvaringen på ett lämpligt sätt. Även denna idé kommer egentligen från en bildserie som handlar om förvaring under handfatet i badrummet. För den som är intresserad av andra goda goda förvaringsidéer finns ytterligare förslag och idéer på denna sida: http://www.realsimple.com 

stång för förvaring

Jag gillar verkligen före- och efterbilder! Och här ser man verkligen skillnaden mellan före och efter. Här har man använt sig av en snurrbricka för att på ett enkelt sätt kunna förvara mycket samtidigt som man har det lättillgängligt genom att det bara är att snurra på brickan för att komma åt det man önskar. Liknande snurrbrickor säljs till exempel på Ikea för runt en 50-lapp. Dessa före- och efterbilder hittade jag hos Pretty Handy Girl. http://www.prettyhandygirl.com

Snurrbrickeförvaring

Även på bilden här ovan har man använt sig av skåpdörren för förvaring. I detta fall genom att fästa en trådkorg på insidan av skåpdörren där man t  ex kan förvara flaskor och andra ting. Liknande korgar säljs exempelvis hos Ikeas badrumsavdelning för 19 kr.

trådkorg

 Vill man kan man också använda sig av en hängförvaring som kan kan klippa till så att den passar skåpdörren. Just detta exempel hittade jag här: http://www.imperfecthomemaking.com
Liknande hängförvaring kan man också hitta på exempelvis IKEA eller Åhlens.

hängförvaring dörr
För den miljömedvetna är det givetvis viktigt att det finns utrymme för källsortering under diskbänken eller någon annanstans i hemmet. Här finns ett exempel på en källsorteringssats som är utdragbar och som kan monteras under diskbänken. Denna finns hos Clas Ohlson för 399 kr.

utdragbar källsortering
Clas Ohlson har även en källsorteringssats som man fäster på själva skåpdörren istället. Priset för denna variant ligger på 499 kr.

skåpmonterad källsorteringssats

Nästa gång tänker jag visa hur jag har ordnat förvaringen under vår diskbänk.
Vi ses!

Linn