fredag 22 mars 2013

Fredagsrutin del 2 - rensa ur bilen

Okej, det är fortfarande FREDAG och nu är det dags att STÄDA UR BILEN innan fredagsmyset!

Bildkälla: www.keepcalm-o-matic.co.uk

När det handlar om att städa ur bilen varje fredag är det inte en riktig rengöring av bilen som avses. Även om den som vill givetvis får ägna sina fredagar åt att putsa på bilen. Men i mitt fall,  handlar det helt enkelt bara om att kasta allt skräp och rensa bort det som inte ska vara i bilen.



Bildkälla: www.mommysavers.com

Bildkälla: www.yesemails.com
























Givetvis bör man ha någon sort enkel papperskorg i sin bil. Här ovanför syns två enkla och billiga förslag.

På bilden till vänster har man använt sig av en självhäftande plastkrok och på den hängt en  en stadig papperspåse där man kan förvara en soppåse av plast inuti.

På bilden till höger har man istället använt sig av en plastbehållare med lock avsedd för flingor där man har satt en soppåse inuti.



Bildkälla:www.ghcampingshop.se

En annan fiffig sak som jag såg på nätet häromdagen är denna lilla pryl för 39 kr, som heter Bottle BagBoy och helt enkelt är en sorts krok som man fäster runt nackstödet.

Hur många gånger har jag inte retat mig på att min väska hamnar på golvet och blir smutsig eller att grejor ramlar ur den.

Med hjälp av denna krok kan man enkelt kroka fast såväl väskan, som en kasse med mat. Om jag har förstått beskrivningen rätt så ska man även kunna kroka fast sin vattenflaska i hållaren.

Bildkälla: lookiewhatidid.blogspot.se

Och vad sägs om denna fiffiga lösning som hjälper både barn och vuxna, som äter mat i bilen, att ha koll på maten vilket minskar risken för att kladdiga pommes frites och läsk tappas i bilsätet.

Det är Missy som har bloggen lookiewhatidid.blogspot.se som har kommit på denna enkla men briljanta idé att använda en korg i plast till förvaringen av maten så att den inte tappas lika lätt.

  

Bildkälla: emcx3.blogspot.se

Jag kan bara inte avstå från att visa förvaringen i denna bil här ovanför. Det är en mamma som heter Heidi som lessnade på att inte ha med sig det hon behövde i bilen och därför tog tag i sitt problem. Här snackar vi om den mest välorganiserade bilen för småbarnsföräldrar som jag någonsin  har sett. På sin hemsida emcx3.blogspot.se berättar hon även dels om vad hon förvarar i varje fack, dels vad det används till. Det finns inget hon saknar, det finns solskyddskräm, bestick, regnkläder och... ja, gå in på hennes bogg och kolla själv får du se själv!


Bildkälla: www.plan59.com
Ja, då var bilen städad på kaffemuggar, godispapper, läskflaskor, tröjor m.m. så nu äntligen gasar vi på och kör fredagsmys!

Ha en härlig fredag!

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Känns som att jag helt missade gårdagens FLYdag. Städa ur bilen har aldrig ingått i några rutiner What so ever... :)
    Men det jag inte gjorde igår kan jag ju göra idag, ska genast tömma både bil och väska på skräp.
    Tack för en underbart inspirerande blogg.
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sholof/Helen!

      Tack för dina snälla ord! Kändes extra bra att få höra dom idag när jag mår pyton!

      Heja på med att städa ur väska och bil!

      Kram
      Linn

      Radera