lördag 16 mars 2013

Veckans zon - badrummet

Denna vecka har vi som följer FlyLadys städkoncept hållit till i badrum och tvättstuga, som ju har utgjort denna veckas zon.  Eftersom jag inte har någon tvättstuga så har jag tagit det lugnt denna vecka och bara kört en rejäl storstädning i vårt lilla badrum.

Här bjuder jag på några bilder från vårt badrum!


Välkommen in i vårt pyttelilla badrum

Detta är vad du möts av när du öppnar badrumsdörren.

Vårt badrum är inte stort men det fungerar bra för oss eftersom vi har lyckats få in lite extra förvaringsutrymmen. 


Jag älskar att vi har ett badrumsfönster

Vi väntar på det stambyte som kommer att göras i såväl kök som badrum så därför är standarden inte den högsta. Väggarna är halvkaklade med vitt kakel och på golvet finns  vita och röda klinkers.

Jag är tacksam över att vi har ett badrumsfönster, dels släpper det in lite dagsljus, dels är det skönt ur vädringssynpunkt.


Inbyggt badkar

Badkaret är underbart då det är så djupt, så att man kan bada med vatten ändå upp till hakspetsen. Nackdelarna är, dels att det är inbyggt så att man inte kan städa under det, dels att det är så gammalt att emaljen har tappat sin glans vilket gör att det ser smutsigt ut, oavsett hur mycket jag putsar på det.

Duschkorgar
Jag gillar att det fanns två krokar ovanför vattenkranen vid badkaret som var perfekta att hänga upp två st Blanken duschkorgar från IKEA på. De kostar bara 29 kr/st och rymmer alla våra flaskor med schampo, balsam, duschtvål etc.

Tanken var att jag och maken skulle använda varsin, men jag har inkräktat lite på hans genom att ställa ett par flaskor badskum där. För hans duschkorg såg så tom ut :)

Jag tycker om att hålla ytor fria och gillar inte att förvara tvål- eller schampoflaskor ståendes på badkarskanten för det ser plottrigt ut. Och dessutom blir det genast mer lättstädat om man får upp flaskorna på en hylla eller en duschkorg.


Vägghylla för förvaring, torkning av våta handdukar eller handtvätt

andra sidan badkaret har vi satt upp en Grundtal vägghylla från IKEA, 89 kr, som egentligen är tänkt att användas i köket.

Men vi tycker den passar bra ovanför badkaret på flera sätt. Dels kan man förvara rena handdukar eller korgar med olika innehåll ovanpå hyllan, dels kan man hänga våta handdukar på tork eller hänga upp tvätt på galgar eller direkt på gallret för torkning.

Vill man slippa se det som förvaras på vägghyllan är det bara att dra för duschdraperiet lite.

Förvaring av hårturban och av golvskrapa

Jag använder S-krokar till många olika saker, se t ex förvaringen vid vår presentstation eller under vår diskbänk.

Här i badrummet används t ex S-krokar till förvaring ovanför badkaret genom att jag har hängt upp dem på vägghyllan. På den ena förvarar jag min hårturban som är otroligt praktisk att linda kring det nytvättade håret. På den andra förvaras vår badrumsskrapa.

Genom att dom hänger bakom duschdraperiet så syns dom inte när man kommer in i badrummet vilket gör att det ser mer prydligt och enhetligt ut.


Handfat och badrumsskåp

Det fanns ett badrumsskåp med spegel  i badrummet när vi flyttade in. Det räcker inte långt för förvaring, så jag har varit så snäll att maken har fått detta skåp för sig själv.



Borsta noga varje tand....

För den nyfikne som undrar vad det är för liten blå sak man kan se på väggen ovanför handfatet kan jag avslöja att det är ett vanligt sandur/timglas.

För ett antal år sedan använde vi en liknande till våra barn för att dom inte skulle slarva med tandborstningen. Man vänder på sanduret när man börjar borsta sina tänder och är klar först när sanden runnit klart. Jätteskojigt, tyckte barnen och borstade noga varje tand medan sanden rann!



Ett extra förvaringsskåp ovanför toalettstolen

Här ser ni anledningen till att jag så generöst kunde ge maken tillgång till hela badrumsskåpet själv. Vi köpte nämligen ett billigt väggskåp och satte upp ovanför toalettstolen till förvaring av mina saker.


Trångt badrum

På denna bild syns det tydligt att vårt badrum är litet och trångt. Badkarskanten syns längst till höger, omedelbart därpå finns handfatet och sedan en toalettstol.

Givetvis behövs en papperskorg inne i badrummet, i detta fall en vanlig pedalhink. 

På andra sidan toalettstolen syns vår förvaringshållare för 4-5 extra toalettpappersrullar  Jag tycker det är viktigt att det alltid finns enkel tillgång till extra toapapper speciellt när man har gäster hemma, så detta magasin fylles på vid varje veckostädning.



Badrummets lilla städlåda

Längst bak i vänstra hörnet vid toalettstolen förvaras en städlåda med allt som behövs för att snabbt kunna göra en Swish & Swipe varje morgon i badrummet.

Detta är en av dom bästa rutinerna man kan ha. Det tar max 2 minuter varje dag, vilket gör att alla har tid med det. Och det ser till att vårt badrum alltid är fräscht och redo för gäster.
Läs mer om Swish & Swipe HÄR.



Extra förvaringshylla ovanför badrumsdörren

En bra idé om man behöver mer förvaring i badrummet är att sätta upp en enkel hylla ovanför badrumsdörren.

Eftersom jag ogillar att damma, har jag sett till att köpa plastlådor med lock till förvaringen. I en av lådorna förvarar vi vårt lager av badrumsprodukter, som exempelvis schampo, duschtvål, bomullspads, tops etc som jag passar på att köpa när dom är på extrapris.

Dom övriga två lådorna är än så länge tomma, men jag funderar på att använda en av dom till förvaring av toalettpapper när man handlar storpack med sådant.


Extra förvaring genom att använda hyllans konsoll

För att få en bra plats att hänga våra badrockar på har vi använt oss av S-krokar som vi har krokat fast i hyllplanets ena konsoll.

Ja, som du kan se, är badrummet inte stort, men jag är ändå nöjd genom att vi har lyckats få till extra förvaring:
  • i form av varsitt badrumsskåp
  • varsin duschkorg till schampo, duschtvål etc 
  • en vägghylla ovanför badkaret 
  • S-krokar till badrockar och golvskrapa
  • samt ett hyllplan ovanför dörren där det ryms massor av förvaring dom tre lådorna vi har där

Jag tycker också att det är skönt att vi får rum med:
  • ett magasin för extra toalettpappersrullar
  • en liten städlåda med det som behövs för snabbstädning av badrummet
  • pedalhink för sopor

Bäst av allt är att badrummet är lättstädat:
  • dels genom att vi inte förvarar en massa saker på badkarskanten eller på handfatet 
  • utan istället har försökt få upp det i duschkorgar eller  inuti skåp eller lådor med lock 
  • dels genom att badrummets egen lilla städlåda finns lättillgänglig för snabb städning. 

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar