onsdag 26 juni 2013

Damma

Nu har dammning av vardagsrummet stått på Kellys att-göra-lista två dagar i rad.

Damma är inte min favoritsysselsättning och eftersom jag älskar böcker men hatar att damma så har vi vitrindörrar på bokhyllan. Därmed räcker det att damma bokhyllorna några gånger om året istället för minst en gång i veckan. Underbart!




För att det ska gå snabbt och smidigt att damma är det viktigt att ha bra städprodukter.
Jag använder två olika typer av dammvippor.



Till vänster en lång flerfärgad dammvippa i syntetmaterial som har ett böjbart skaft. Denna är perfekt när man ska damma högt upp ovanpå bokhyllorna eller gardinstänger. Den når ända upp utan att man behöver hämta en pall och genom att den är böjbar så kan man vinkla den så man kommer åt över hela ytan. Denna använder jag även till att damma våra gamla vattenelement.

Till höger en dammvippa av strutsfjädrar med kort skaft.  Den är statisk och suger åt sig torrt damm.  Denna använder jag till att damma av prydnadssaker. Det samlas ju inget damm under prylarna bara ovanpå och vid sidan om dom och då är denna fjäderlätta vippa perfekt. Denna lilla dammvippa är lagom i storleken om man har barn som vill hjälpa till och damma.


Bildkälla: www.flylady.com
FlyLady säljer också en dammvippa av strutsfjädrar i sin FlyShop. Som synes är det en rejäl vippa och den heter också FlyLadys Extreme Duster. Denna har jag inte provat ännu men den har fått många goda omdömen av FlyBabies runt om i världen.
Om det hade varit dags att köpa en ny dammvippa så hade jag nog testat denna men än så länge duger mina gamla billiga vippor utmärkt och de har hängt med i några år nu.

Bildkälla: www.johnwall.se

Den bästa dammduk jag har haft hittills är denna dammduk av microfiber från SMART. Den tar upp damm och smuts mycket enkelt och tack vare dom lite längre microfibrerna så stannar dammet kvar i dammduken. Denna har också fördelen att den bara är att slänga in i tvättmaskinen på 60 grader. Givetvis utan sköljmedel.




En kompis tipsade mig om denna microfiberhandske med två olika sidor som är mitt senaste inköp på städfronten. Den gröna sidan används till torrengöring av alla ytor t ex bord, lampor och möbler. Medan den blå sidan kan användas både torr och fuktig till släta ytor. Jag har inte hunnit testa den ordentligt ännu så än så länge är den ett oprövat kort. Vi får se om den får stanna kvar eller om den kommer att skänkas bort.


Bildkälla: flylady.net
Även FlyLady säljer en dammhandske av microfiber, FlyLadys Detail Duster Mitt som också har två olika sidor att användas till dammning och rengöring.

Har du några favoriter på städfronten?
Jag blir glad för alla tips!

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar