tisdag 25 juni 2013

Fly Spot - Vardagsrummet

Vi som använder oss av FlyLadys metod för att få ordning och reda i hemmet arbetar ju i olika zoner varje vecka. Denna vecka är det VARDAGSRUMMET som står på agendan.


  • FlyLadys system bygger på att man till en början  decluttrar, dvs rensar ut saker i hemmet till dess att man bara har saker hemma som man älskar och använder sig av. 
  • Samtidigt som man ser till att organisera sin förvaring så att varje sak har en egen bestämd plats i hemmet
  • Först därefter är det dags att ta tag i den detaljerade storstädningen, där grundtanken är att man genom att arbeta igenom en del av hemmet grundligt varje vecka ska slippa panikstädningar inför oväntade besök och även slippa storstädningar av hela hemmet där man blir helt utsliten efteråt. 


Det finns även något som FlyLady kallar för Fly Spot och som jag har valt att behandla som en slags överkurs eller bonusuppdrag. Dvs något som man gör först när man redan har kommit en bra bit på väg.


Bildkälla: bravegirlsclub.com 

Som jag ser det kan man välja att använda sig av Veckans Fly Spot på olika vis. Men det är bara mitt eget sätt att se på det och inget som FlyLady har rekommenderat.



Bildkälla: www.ebay.com

Antingen följer man FlyLadys råd och då innebär Fly Spot i vardagsrummet att se över inredningen.
Är du fortfarande nöjd med den? Är det något som behöver rensas ut eller som hör till en annan säsong på året? Decluttra bort det som du inte längre älskar och se till att damma och rengöra övrig dekor.



Bildkälla: www.blomsterpassion.se

Något som jag själv brukar använda som en liten belöning när jag är färdig med veckans storstädning i den aktuella zonen är att köpa eller plocka en bukett blommor och ställa in i rummet.



Bildkälla: www.bellemaison23.com

Ytterligare en modell som jag gillar att använda i arbetet mot att få ordning och reda hemma är att välja ut ett speciellt projekt i veckans zon och ägna lite extra tid åt att få till en lösning på ett visst problem. Det kan handla om att få ordning på linneskåpet i hallen, skafferiet i köket eller bokhyllan i vardagsrummet.

Bokhyllan på bilden här ovanför har jag hittat på Julie Thigpens blogg www.bellemaison23.com. Kika gärna in där om du vill se några olika förslag på hur man kan dekorera en bokhylla på ett snyggt sätt.


Bildkälla: www.adlibris.com

Vill man få en nystart i hemmet så har man god hjälp av en av mina favoritböcker som heter "Stora boken om att röja & rensa" skriven av Mary Lambert.

Jag har tidigare tipsat om denna bok HÄR och den håller sig kvar högt upp på min tio-i-topp-lista över böcker som tar upp ämnena ordning & reda, röja & rensa för att få harmoni i hemmet. Det som jag gillar mest med denna bok är att den har ett praktiskt arbetsmaterial i slutet av boken där man går igenom rum för rum och steg för steg arbetar sig fram till den känsla man vill uppnå i varje rum. Råden är väldigt handfasta och enkla att ta till sig.

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar