söndag 3 mars 2013

Fläsk i Pottan

Jag lovade ju att lägga upp receptet på fläskytterfilé gjord i Crock Pot om det blev gott och jisses vad det var gott!

Så här kommer receptet.

Fläskytterfilé i Crock Pot


Ingredienser (ca 6 portioner):
  • ca 1 kg fläskytterfilé
  • En stor rödlök (jag kommer att ta minst en rödlök till nästa gång)
  • 2,4 dl hett vatten 
  • 0,6 dl farinsocker
  • 3 msk rött vin
  • 2 msk sojasås
  • 2 msk ketchup
  • 1 tsk mald havssalt
  • 1 tsk mald svartpeppar
  • 1 tsk vitlökspulver

Rödlök i botten av pottan





Gör så här:

  1. Skär rödlök i ringar och lägg i botten av Crock poten.
  2. Putsa fläskytterfilén och lägg den ovanpå rödlöken
  3. Rör samman övriga ingredienser och häll ovanpå köttet
  4. Låt koka i Crock Pot på hög värme i ca 4-6 timmar eller tills köttet är klart
  5. Om det skulle bli för lite vätska i pottan så häll på lite extra vatten (jag behövde dock inte göra det)


Fläskytterfilen läggs ovanpå den skivade rödlöken

 Efter att ha putsat fläskytterfilén fick jag dela den i två delar för att den skulle rymmas i grytan ovanpå den skivade rödlöken.




Färdigblandad sky där farinsockret har smält av det heta vattnet
 Eftersom man rör ihop övriga ingredienser tillsammans med hett vatten smälter farinsockret och det ger sedan tillsammans med övriga ingredienserna i skyn den tillagade rödlöken en härlig sötma. Det är orsaken till att jag nästa gång kommer att använda mig av fler rödlökar.
Löken var så god!



Skyn är här hälld över löken och fläskytterfilén




Skyn hälles över löken och fläskytterfilén. Håll lite koll så att det inte kokar torrt i pottan. I så fall är det bara att tillsätta lite extra vatten. Jag behövde dock inte göra det eftersom vätskan i skyn räckte bra. 



Locket på och värmen inställd på HIGH


Efter att man har satt på locket och satt värmen på hög kan man lugnt ägna sig åt något annat i några timmar. Själv tog jag en härlig lång stavgångspromenad i det vackra vädret.

För den som har lyckan att äga en Crock Pot med timer så övergår den automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd. Själv äger jag basmodellen som fungerar kanonbra den också men den är något mindre i storleken och saknar timerfunktion.

Så  lyxmodellen står på önskelistan nästa gång jag fyller jämt :)
Med en Crock Pot hemma och en i stugan på landet så slipper  dessutom maken släpa så mycket bagage (hoppas kära maken läser detta, så inser han vilken bra idé det skulle vara att ha en crock pot i varje hem, särskilt som vi måste släpa vatten och annat som väger en hel del till stugan varje gång vi åker dit :)

Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpuf
Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpuf
Färdiglagat!

Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpuf
Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpuf
 Jag behövde som sagt inte tillsätta något extra vatten utan så här såg fläskytterfilén ut när den hade kokat i ca 5 timmar. Efter att ha gjort ett litet snitt med kniv i den ena filén kunde jag konstatera att den var färdiglagad.

Färdigt att serveras!
 Vi åt fläskytterfilén tillsammans med fullkornsris och kokta grönsaker. Köttet var supergott och skyn samt löken hade en underbar sötma. Eftersom köttet blir så mört så att det nästan faller isär får man handskas försiktigt med det när man skär upp det i bitar.



VIKTVÄKTARNAS PROPOINTS
Eftersom jag viktväktar så räknade jag givetvis ut vad denna maträtt" kostade" räknat i VV points.

* 1 kg fläskfilé = 26 vv pp
* 0,6 dl farinsocker = 13 vv pp
* 2 msk ketchup = 1 vv pp
* övriga ingredienser räknas som fria smaksättare dvs = 0 vv pp

Vilket innebär att hela grytan innehåller tillsammans 40 viktväktar propoints.
Detta delat på 6 portioner blir ca 6-7 vv pp.
Eftersom jag bara tog lite av skyn så räknade jag min portion som 6 vv pp.

Till detta åt jag fullkornsris = 4 vv pp
Kokt broccoli och röd paprika = 0 vv pp
ca ½ dl kokt majs = 1 vv pp

Så totalt kostade en portion inklusive tillbehör 11 vv pp.
Vilket gör denna maträtt till en viktväktarvänlig middag!
Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpuf
Crock-Pot övergår automatiskt till varmhållningsläge när tillagningstiden är uppnådd - See more at: http://www.acreto.se/Webshop/WSCrock-Pot/Slow-Cookers/Crock-Pot-57L-Saut.htm#sthash.hYgIzzeC.dpufpoints räknat.


Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Alltså så det får lite stekyta samt att lite rå köttsmak sägs försvinna (om det nu blev nån) ska testa ditt recept! Smidigt o barnvänligt o plånboksvänligt ;) //frida

    SvaraRadera
  2. Nästan tre år senare hittade jag ditt recept och testar nu i MIN gryta så får vi se hur det blir,,,:) Jag hoppas du har fått gryta till landet sedan 2013? Kram!

    SvaraRadera