tisdag 19 mars 2013

Familjepärm steg 8 - Veckomenyer

Nu har vi kommit till steg 8 i arbetet med att skapa vår egen familjepärm som har till syfte att förenkla och underlätta för oss i vardagen.

Och det är nu dags att ta tag i planeringen av veckans måltider och skapa veckomenyer.



Bildkälla: www.thevspotblog.com

Målet är att så småningom ha åtminstone fem olika veckomenyer inklusive recept och inköpslistor till respektive veckas måltider.

FlyLadys medarbetare Leanne Ely, som är utbildad nutrionist, har ett antal tips och idéer kring menyplanering som du kan ta del av på FlyLadys hemsida. Leanne bjuder också på en färdig veckomeny med  såväl recept som inköpslista. Bland annat ett Crock Pot recept och ett annat recept där en kyckling ska räcka till middag åt fyra personer i hela tre dagar. Kolla HÄR.


Bildkälla: www.etsy.com

Leanne föreslår att vi ska underlätta planeringen och tillagningen av måltiderna genom att se till:

  • att ha ett välfyllt skafferi/kyl-/frysskåp med basvaror så att du har de ingredienser som behövs
  • att ha en "permanent inköpslista", där du enkelt kan markera det som håller på att ta slut (detta steg är vi redan klara med då det  ingick i steg 7 av tillverkandet av vår familjepärm.)
  • att använda ett antal färdiga veckomenyer som du kan variera mellan
  • att ha recepten till veckans måltider lätt tillgängliga
  • att inte krångla till det i onödan, utan helt enkelt bestämma t ex att varje måndag äter vi spagetti, varje tisdag blir det fisk  osv. På så vis går också det snabbare att få ihop en veckomeny. 

Bildkälla: www.holyspiritledhomeschooling.net

Det finns en uppsjö av olika vecko- eller månadsmenyer att skriva ut gratis på internet. Såväl sådana som redan innehåller färdiga förslag på måltider som sådana där du själv får fylla i dina måltider.

Linns veckomeny- och inköpslista

Jag har provat några olika gratis veckomenyer och inköpslistor under dom veckor som har gått sedan jag startade följa FlyLady och har nu till sist hittat en modell som passar vår familj bra. Det är den kombinerade veckomenyn och inköpslistan som syns på bilden här ovanför.

Jag gillar att det går att själv fylla i dagens och veckans alla måltider samt att det under varje veckodag finns utrymme för att skriva upp det som saknas hemma till just den dagens recept.

Och längst  ner på listan finns det även rutor med tomma rader för övriga saker som också måste inhandlas.

Jag uppskattar också att det framför varje rad finns rutor som gör att man enkelt kan kryssa av varorna varefter man lägger dom i varukorgen.

Bildkälla: savemylifedrrima.com

Jag tycker att det är smidigt att använda veckomenyer som är kombinerade med inköpslistor och när jag ska använda ett nytt recept brukar jag också skriva upp receptet på baksidan av veckomenyn så att jag har allt samlat på ett och samma papper.

Hur gör du? Använder du veckomenyer? Har du dagar som är märkta för en viss typ av mat, t ex soppa varje torsdag?

Kram
Linn




8 kommentarer:

  1. Jag behöver dig i mitt liv! Bo hemma hos mig snälla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söta Fnulan!
      Får jag eget rum? :)
      Kramen

      Radera
  2. Här hemma är det maken som till 90% står för matplanerande och -lagning. Vi planerar ca en vecka åt gången, ofta utifrån veckans extrapriser, så planering sker oftast söndag-måndag. Vi har inte köttfärsmåndagar för det är för tråkigt tycker min man, däremot så har han ett pågående projekt att introducera så många olika maträtter som möjligt till våra två små.

    Vi skriver upp alla middagar i ett Excel-ark sen v8 2012. Vi har även ett ark med alla våra favoriträtter, både sådana vi åt ofta och de där som man glömmer bort i vardagen typ farmors köttfärslimpa, där vi färgmarkerar när de har använts, sen när vi har gått igenom alla är det bara ta bort färgmarkeringen och börja om. Vi har kommit fram till att vi rullar runt på ca 80-90 middagar och kanske 10 nya recept. Ja, min man är en foodie och vill gärna testa nya recept ur sina ohemult många kokböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, nu blev jag imponerad!
      Så genomtänkt in i minsta detalj.

      Himla klok tanke att introducera så många olika typer av mat som möjligt när barnen är små.

      Och grymt smart med färgmarkeringar och rullande recept. För det är något som jag har märkt här hemma, att emellanåt kommer man på en gammal god maträtt som man har "glömt bort" under en längre tid.

      Kul att ha både gamla välbeprövade favoriter och även nya test-recept.

      Nu fick jag lite att fundera på som inspiration till min egen veckomeny-planering.

      Tack för att du delar med dig!

      Kram
      Linn

      Radera
  3. Vi har även en fryslista som vi planerar utifrån, och en mkt enkel inköpslista i Excel där extrapriser läggs in under rätt affär. Den lista fotas sedan med mobilen innan handling.

    Vi har också en liten lathund på samma ark med riktpriser på det vanligaste vi använder som brukar finnas på extrapris, tex vetemjöl 5,35kr/kg vilket är det billigaste ordinariepriset bland våra affärer. Detta för att kunna avgöra om ett "extrapris" faktiskt är ett bra köp.

    Ja, så gör vi här hemma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns inget att tillägga.
      Jag är stum av beundran!

      Jag brukar använda min lilla kombinerade veckomeny och inköpslista där det finns plats längst ner för "glöm inte att också köpa..." till att ge varje affär i närheten en egen rad för deras lockpriser när veckoreklamen kommer.

      Men det är låååångt ifrån er genomtänkta planering.

      Har det tagit lång tid att göra arket med riktpriser?
      För ibland känner jag mig osäker på vad som egentligen är ett bra pris så den idén är verkligen något som jag borde ta tag i.

      Radera
    2. Det har kommit pö om pö, vi lusläser verkligen extrapriser och handlar tex nästintill allt kött/fågel/chark/ost/smör på extrapris och springer runt till 7-8 olika affärer/kedjor och handlar, väljer oftast inte vår lilla lokala Hemköp som är dyr och har en urdålig frukt/grönsaksavdelning. Det funkar ju nu när jag är föräldraledig tre dagar i veckan, men vi får se hur det går i höst.

      Efter en tid får man ju en känsla för vad som är ett "bra" pris, men då vi är två och ser olika matvaror, tex jag kan blöj/barnmatspriser i huvudet och ser de erbjudandena medan han ser fisk/kött/konstiga såser så har vi gjort en sammanställning (min man älskar listor i Excel). Annars kolla på kvittona vad era vanliga matvaror/hushåll/hygien kostar per kg/liter/flaska för att komma igång.

      Vi har också börjat skriva upp om vi tycker vissa märken är bra/dåliga på vissa varor, typ Lidls egna kött/chark är bra och nån annans butiks egna märke-oliver är blä. För allt är ju inte dåligt bara för att det är billigt, likaväl som att dyrt inte heller behöver vara bra och det bra märket kan ju kosta olika mycket beroende på butik.

      Radera
    3. Härligt jobbat angio101!
      Kram
      Linn

      Radera