tisdag 26 mars 2013

Familjepärm steg 9 - Dagliga påminnelser om våra rutiner

Då har vi kommit till steg 9 i arbetet med att skapa vår egen FAMILJEPÄRM.

FlyLady har en grupp på Yahoo där hon bl a skickar ut dagliga påminnelser med e-post till dom som har anmält sitt intresse av det.
Bildkälla: www.dreamstime.com

För oss andra har FlyLady skrivit ner samma saker i ett dokument som hon tipsar oss om att skriva ut och sätta in i vår familjepärm eftersom vi ibland behöver påminnas om våra dagliga rutiner.

Enligt FlyLady har vissa personer berättat att dom använder sig av denna lista genom att sätta in den i en plastficka för att på så vis kunna pricka av det som är klart med hjälp av en white-board-penna. På så vis kan dom använda samma lista igen dagen efter då det är enkelt att sudda ut markeringarna.


Bildkälla: www.dreamstime.com

Och andra personer har berättat att dom använder sig av sin mobiltelefon där dom har ställt in telefonen så att den ljuder vid olika tidpunkter som en påminnelse om att det då är dags att vidta en specifik åtgärd, t ex shina sinken.

Bildkälla: presenpic.com

Här är FlyLadys påminnelselista i all sin glans:

Hmmm... vid en första anblick så kände jag att detta inte är något som jag kan ta till mig och ha användning för. Istället var min spontana förutfattade mening att detta är ett typexempel på FlyLadys ursprung som städkoncept för amerikanska hemmafruar. 

Och som sagt, det är absolut inte något fel på vare sig amerikaner eller hemmafruar, men eftersom jag inte tillhör någondera av dom grupperna så var man spontana tanke att denna lista inte är något som passar in i min vardag.


Bildkälla: www.keepcalmandposters.com
"Ta det lugnt och fortsätt vara posititvt inställd"

Men sen tänkte jag ett steg vidare. Nämligen att om man ska försöka se något positivt i denna modell, vilket man alltid bör försöka göra, så är vid närmare eftertanke själva idén att ta hjälp av klockslag och mobiltelefon med signal för att ha vissa hålltider inte alls en dum tanke.

Det gäller i så fall bara att anpassa såväl tiderna som innehållet i påminnelserna till sin egen vardag och verklighet.


Bildkälla: www.passionatehomemaking.com

Jag misstänker att jag inte är ensam om att ha hamnat i situationer som den på bilden här ovanför. När tiden plötsligt har runnit iväg och jag ligger efter med allt som ska göras vilket leder till att stressfaktorn blir skyhög.

Det kan alltså vara smart att ha vissa hållpunkter, dvs klockslag när man bör ha påbörjat eller avslutat en viss aktivitet för att säkerställa sig om att man hinner med det som ska göras under dagen. 

Och när jag tänker efter så har jag ju varje morgon en fast hållpunkt eftersom jag vet att jag måste ha hunnit utanför dörren vid ett visst klockslag för att hinna i tid till jobbet.


Givetvis måste det finnas fler klockslag som jag kan använda som hållpunkter för att få vardagslivets pussel att gå ihop. 



Det handlar bara om att tänka till och skriva ner dessa så att dom passar in i mitt liv.


Hur gör ni andra? Använder ni er av hållpunkter, dvs vissa klockslag för olika aktiviteter hemma? T ex en fast middagstid, en fast nattningstid för barnen osv?


Kram
Linn


2 kommentarer:

  1. Hur är det med dig? Saknar dina blogginlägg och kommentarer på FL. Du ger mig sån inspiration att vilja förbättra mitt hem. :)

    /Helen

    SvaraRadera
  2. Tack för att du undrar snälla Helen!
    Jag var superförkyld och gick tillbaka till jobbet för snabbt vilket gjorde mig ännu sjukare men nu börjar orken komma tillbaka igen.
    Kram
    Linn

    SvaraRadera