tisdag 5 mars 2013

Städskåpet

Vi som använder oss av FlyLadys städkoncept håller ju till i köket och arbetar denna vecka så därför tänkte jag passa på att visa upp mitt STÄDSKÅP som finns i köket.


Städskåpet i hörnet bredvid kyl- och frys

Jag har ju tidigare visat hur jag har organiserat diskbänkssidan i vårt kök och städskåpet står precis innanför köksdörren mittemot diskbänksraddan som du ser HÄR.


Presentstation på insidan av dörr och en vägg som delar av städskåpet.

När du öppnar dörren till vårt städskåp möts du först av PRESENTSTATIONEN som sitter på insidan av skåpdörren. Presentstationen har jag tidigare visat HÄR.

Då jag har använt min Iphone till att ta bilder är det svårt att få bra översiktsbilder så därför blir det lite uppdelat för att få med hela städskåpet på bild. Hoppas att du har överseende med det.

På bilden ovanför syns att städskåpet är avdelat med en vägg där jag till vänster förvarar dammvippa, strykbräda, torkställ för tvätt, förkläde och flugsmälla.

Var sak på sin krok noga uppmärkt med hjälp av min kära vän Dymo.


Var sak på sin plats med egna krokar och uppmärkta lappar

Tilll höger om väggen i städskåpet förvaras moppar, dammsugare, hinkar m.m.

Där finns även hyllplan för förvaring och längst ner i botten av städskåpet syns två lådor som också används till förvaring.

golvet har jag använt mig av billiga plastunderlägg som jag har fäst med dubbelhäftande tejp.


Till höger finns moppar, hinkar, dammsugare samt även hyllplan, längst ner syns dom två lådorna

Jag gillar denna typ av gamla städskåp där förvaringsmöjligheterna är genomtänkta och det finns gott om plats att förvara saker trots att utrymmet egentligen inte är jättestort.

Väggavskiljaren i skåpet är otroligt praktiskt för att på så vis få undan skrymmande saker till vänster som strykbräda och tvättställning som annars lätt ramlar ut om de inte står säkert förankrade.

Att det dessutom finns plats att förvara småsaker ovanför dessa såsom flugsmällare och dammvippa är också grymt bra.






höger sida av avskiljningsväggen förvaras dammsugaren och bakom den finns städhinkar. I hinkarna har jag även en liten förvaringspåse av plast till mirakeltrasor av olika slag.



Två lådor i botten av skåpet
 I botten av städskåpet finns två utdragbara lådor av trä. Den som är skarpsynt ser att det står batterier på den ena och verktyg på den andra.



Batterilådan är delad med skiljevägg

I den vänstra lådan som är avdelad med en skiljevägg  förvarar vi batterier i den främre delen av lådan. I den bakre delen ligger än så länge bara ett gammalt dörrhandtag som går till köksdörren som står i källaren. Men där har jag alltså utrymme för ytterligare förvaring, härligt!



Verktyg förvaras i högra lådan

I den högra lådan förvaras våra verktyg och här visar jag mitt eget lilla verktygsset som är praktiskt att ha när man inte vill släpa fram makens stora verktygslåda.



Högst upp till höger i städskåpet

 Högst upp på högra sidan i städskåpet så syns först högst upp på vänster sida av avskiljningsväggen krokarna som våra moppar hänger på.

Längst upp till höger syns den lilla anordning av trä som dammsugarslangen hänger på.

Och i mitten av bilden på hyllplanet högst upp förvaras vår låda med städmaterial.



Strykjärnsförvaring

På nästa hyllplan förvaras strykjärnet, vattenspruta och vattenpåfylllaren till strykjärnet.



Låda till glödlampor

Ytterligare ett hyllplan längre ner har vi en låda där våra glödlampor av olika modeller och styrkor förvaras.



Städskåpets högra sida

Som synes på översiktsbilden här ovanför så har vi nu kommit till en liten vit låda, som syns på hyllplanet längst ner i bilden. Den är fortfarande tom. Så även här har jag möjlighet till mer förvaring. Lovely!



Låda för skoputs

Och på hyllplanet längst ner förvaras vår skoputslåda. Jag gillar skor och speciellt välskötta skor så  i denna låda ryms en hel del. Det är därför som jag gillar att skapa små stationer för varje anvädningsområde och alltså förvara saker som hör ihop tillsammans.

Om man då så som jag gör bl a här i städskåpet, nämligen förvarar sakerna i en billig låda av plast så ryms det mycket mer än vad man kan tro i en sådan låda.





Se här t e x på skoputslådan när jag har plockat ut den. På en liten yta har jag allt som behövs för att hålla våra skor välskötta. Och detsamma gäller givetvis även för exempelvis för lådorna för städmaterial som jag förvarar på tre olika håll här i vårt hem.

Jag har ju tidigare berättat att mitt bästa städtips är att ha det som behövs nära till hands. Och därför har jag alltid förvarat en städlåda i varje badrum, en städlåda under diskbänken samt en i städskåpet. Sedan är givetvis vardera låda anpassad efter vad som behövs på just det stället.

Givetvis innehåller städlådan i städskåpet betydligt mer saker än övriga städlådor. Men att ha nära till städmaterial gör att det går så lätt att t ex göra en Swish & Swipe varje morgon i badrummet se HÄR, eller att alltid hålla diskbänken skinande ren, dvs shina sinken varje kväll, se HÄR.

Och för den som är nyfiken på vad som finns i skåpet ovanför städskåpet kan jag berätta att där förvaras våra mediciner och sjukvårdsmaterial, vilket jag har visat upp tidigare HÄR.

Hur ser det ut i ditt städskåp?
Är det något städmaterial som du absolut inte kan vara  utan?
Tipsa i så fall gärna mig, jag är alltid nyfiken på att lära mig nya tips och ideer!

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Det här är grymt, Linn! Du har verkligen strukturerat ditt städskåp in i det minsta och märkt upp allting:) You rock!

    SvaraRadera
  2. Wow! Tack Paulina!
    Du har ingen aning om hur glad jag blir att höra det från ett proffs som dig. Maken, som sitter här i soffan bredvid mig, tittar konstigt på mig, antagligen för att mitt leende går från öra till öra :)
    Kram
    Linn

    SvaraRadera