fredag 1 mars 2013

Mars - månadens vana = klä på dig och använd inneskor

Mars månad är nu här och med den hoppet om att det snart ska bli vår. Jag älskar våra fyra årstider, men jag har svårt för slasket som infinner sig mellan den vackra vita vintern och den skira ljuva våren.

Som vi redan vet fokuserar FlyLady på en ny vana varje månad.

*  I Januari var månadens vana att shina sinken, dvs putsa diskbänken glänsande ren varje kväll.
* Och februari månads vana var att decluttra, dvs rensa i röran, 15 minuter per dag.

Bägge dessa vanor är något som jag tycker har varit lätta att ta till sig för att man ser ett direkt resultat och känner sig så nöjd med sig själv när man genomfört uppdraget. 


Bildkälla: flylady.net


MÅNADENS VANA I MARS = KLÄ PÅ DIG DIREKT PÅ MORGONEN OCH  ANVÄND ÄVEN  INNESKOR
Att klä på sig och borsta tänderna och fixa håret går ju av gammal vana så det är inget som jag ens reflekterar över. Men en av dom "grundreglerna" i FlyLadys system som jag hittills inte har lyckats ta till mig är mars månads vana, nämligen att direkt på morgonen ta på sig inomhusskor, som dessutom helst ska ha knytsnören.

Jag vet inte ens varför jag har så svårt att anamma denna vana?
Vad är det hos mig som gör att jag tycker att det känns onödigt med inomhusskor?
Jag skulle tro att det handlar om att jag inte inser nyttan av denna vana ännu.

FlyLady berättar på sin hemsida, www.flylady.net, att hon själv insåg vikten av inneskor först när hon för ett antal år sedan arbetade som telefonförsäljare av kosmetika. Då ingick det i företagets regler att telefonförsäljarna, även om dom jobbade hemifrån, skulle vara fullt klädda inklusive skor, innan de ringde kunderna. Detta eftersom man ger ett helt annat intryck av självkänsla när man är ordentligt klädd istället för att hasa omkring barfota i morgonrock hela dagen. 


Bildkälla: fordwardmovingmommy.blogspot.se


 "Du är aldrig fullt påklädd utan ett leende och dina skor", säger denna fina bild som Holly Ford som driver bloggen fordwardmovingmommy.blogspot.se har gjort.


Enligt FlyLady är nyttan med inneskor följande:
  • Med skor på fötterna säger din hjärna åt dig att det är dags att jobba. Skorna ger dig alltså en extra skjuts att komma igång med hushållsarbetet.
  • Är du fullt klädd inklusive skor ger du ett helt annat intryck, även via telefon, än om du ser slarvig och oklädd ut, dvs. ditt yttre påverkar din inre självkänsla.
  • När du har knytskor på dig är det svårare att följa ett infall att slänga sig på soffan och slappa och istället kanske man  kommer på att man kan göra ytterligare lite nytta hemma.
  • Med skor är man redo att gå ut till soptunnan eller brevlådan och även startberedd om du får ett samtal från ett barn eller en kompis i nöd eller som bara vill träffas för en fika.
  • Inneskor skyddar dig mot fotskador från häftstift och spruckna glas samt skyddar dina hälar mot sprickor. 
  • Flylady menar också att denna vana kanske är viktigast för dom av oss som också har det viktigaste jobbet av alla, nämligen att ta hand om våra barn. När man är hemma hela dagen är det lättare att klockan går utan att man hinner göra sig redo för dagen eller hinner med hemarbetet. Då menar FlyLady att det är extra viktigt att följa rutinen att klä på sig, fixa håret och ta på sig inneskor för att man förenklar och underlättar för sig själv när man har en rutin att följa som gör att man hinner göra mer och dessutom är redo för besök eller att gå ut en sväng. 



Bildkälla: getholistichealth.com


Ett välkänt citat från författaren Jim Rohn, som också föreläste om personlig utveckling, är "Ditt liv förbättras inte av slumpen, det förbättras genom förändring".

Och med det i åtanke samt det faktum att jag har bestämt mig för att jag ska ge FlyLady en rejäl chans så kommer jag att under nästa vecka göra rent ett par skor som jag ska använda som inomhusskor under en veckas tid, ja, jag vet, jag borde köra en hel månad men en vecka är åtminstone att ge mars månads vana en chans eller hur?!


FRÅGA TILL DIG SOM LÄSER
Jag är därför nyfiken på hur det ser ut för er andra som följer FlyLady.
Har ni lyckats få in rutinen med inomhusskor?
Och i såfall har ni någon nytta av denna vana?




Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar