fredag 17 maj 2013

Rengöring av toastolen

Fredag  eftermiddag och snart helgledigt, underbart!

Vi som följer FlyLadys zonstädning har ju denna vecka uppehållit oss i badrummet och gästrummet.

Innan vi nu lämnar badrummet så tänkte jag passa på och ta upp ämnet rengöring av toastolen eller som min kära far så finkänsligt kallar det "skithusstolen".

Som jag redan tidigare har berättat är det viktigt för mig att ha en toalettborste med så kallad rensborste som klarar av att göra rent under toalettringskanten.  Tyvärr är dessa ofta av dålig kvalitet

Jag fick ett fint tips från en finsk läsare som använder sig av det finländska märket Sinis toaborstar med tofs.
Har du någonsin hört ett så gulligt namn på en wc-borste?


Bildkälla: www.sinituote.fi

Hädanefter så har jag gjort slut med toaborstar med rensborstar, nej numera heter det wc-borste med tofs. Nästa gång jag tar en tur med finlandsbåten så ska jag ge mig ut på jakt efter en äkta finsk wc-borste med tofs. Glöm billig sprit och skattefri parfym, nej här är det wc-borstar med tofs som gäller.

Jag har undersökt möjligheten att beställa en finsk wc-borste med tofs via postorder men då priset på borsten är 6,50 Euro och frakten kostar hela 20 Euro (!) så kändes det inte som en ekonomiskt genomtänkt affär att handla via postorder med tanke på den dyra frakten Jag menar frakten kostar ju mer än tre wc-borstar tillsammans!


Bildkälla: shop.flylady.net

Nåväl, jag har istället beställt FlyLadys Rubba Swisha och hoppas att den kommer att göra ett bra jobb här hemma. Fram till dess att den anländer har jag köpt en wc-borste där maken har limmat fast tofsen med hjälp av PL400 som enligt maken borde göra susen..


Bildkälla: blog.homespothq.com

För den som undrar varför det är så viktigt för mig att använda wc-borstar med tofs så visar jag denna bild från homespothq på hur det kan se ut på undersidan av toalettkanten.

Och det där på bilden är ändå inte speciellt mycket smuts. När vi flyttade in i denna lägenhet i början av året så var det så mycket smuts under kanten att vattnet blev fullt av stora bruna flagor och jag fick göra rent under kanten i toastolen tre dagar i rad innan jag var nöjd.

På blog.homespothq.com finns en artikel som verkligen går på djupet när det gäller att hålla ordning på toalettstolen. För den som vill se hur man gör en riktig djuprengöring av toalettstolen finns även en video.



Bildkälla: diyconfessions.com



Jag har nu också testat ett miljövänligt sätt att rengöra toastolen på som jag hittade hos Ceara med bloggen diyconfessions.com där man först använder bikarbonat och sedan sprayar på vinäger
Vill du veta hur du ska göra så är det bara att kika in hos Ceara och läsa mer. 

Det enda jag har svårt för är vinägerdoften. Så därför undrar jag om det finns någon som har tips på wc-rengöring som både är miljövänligt, effektivt och luktar gott?

Snart är denna vecka med badrummet i fokus över och då lovar jag att sluta snacka wc-borstar med tofs på ett tag i alla fall ;)

Kram
Linn

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Härligt Emma!
      Jag älskar doften av såpa, det finns ingen doft som säger rent och fräscht mer än såpa gör.

      Radera
  2. Hemköp säljer en miljömärkt och parfymfri variant som funkar bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Anonym!
      Hemköp har jag rätt nära jobbet så det ska kollas upp.

      Radera
  3. Köpte igår en borste med tofs på Lidl för 39,90, 2 borstar och en behållare. vi håller på och renoverar så jag har inte invigt den än. Kolla om det är något för dig! Sanna

    SvaraRadera