torsdag 16 maj 2013

Kryddhyllan i badrummet

Veckans zon för oss som jobbar med att få ordning och reda i hemmet med hjälp av FlyLady är badrummet och därför tänkte jag visa några härliga och kreativa idéer där man har använt en av mina IKEA-favoriter i badrummet. Nämligen kryddhyllan Bekväm från IKEA. Förutom att kryddhyllan har många olika användningsområden gillar jag även priset, 29 kr är ett helt okej pris på en så användbar produkt.

Jag använder kryddhyllan Bekväm till mina kryddor på insidan av skafferidörren. Det är en otroligt praktisk hylla som kan användas på många sätt, inte bara till kryddförvaring utan även till förvaring av barnböcker och även som förvaring i badrummet. Och eftersom det är badrummet vi håller till i tänkte jag visa några exempel på hur man kan få användning för kryddhyllor i badrummet.
www..pinterest.comaccordingtolia.blogspot.com
För att få lite extra förvaringsutrymme mellan handfatet och badrumsspegeln kan man fästa en kryddhylla däremellan. Se så snyggt och dekorativt det blir med en liten blomma i en minivas och antingen servetter eller parfym i hyllan.

Jag skulle också kunna tänka mig att förvara den flytande tvålen på kryddhyllan för att på så vis få handfatet helt fritt från saker. Genom att förvara exempelvis flytande tvål, tandborstmugg med tandborste och tandkräm, nagelborste m.m. på kryddhyllan istället för på handfatet så går det betydligt snabbare att rengöra handfatet än om man förvarar en massa prylar på handfatet som måste tas bort vid rengöring


tailgatestimeoutsandtravels.blogspot.comwww.pinterest.comsuiterevival.blogspot.com

På en enda kryddhylla ryms massor med förvaring vilket gör att du har dina saker lätt tillgängliga samtidigt som handfatet hålls rent från prylar. Här syns några exempel på där man har fäst kryddhyllor på väggen vid sidan av handfatet. 



Bildkälla: homedesignsweb.com

Här har man kombinerat kryddhyllan Bekväm med minibyrån Moppe för att öka förvaringsytan ytterligare.



Bildkälla: www.thismomsgonnasnap.com

Kryddhyllor passar även perfekt till förvaring av nagellack. Det ser både prydligt och snyggt ut att förvara nagellack och andra nagelvårdsprodukter tillsammans i några kryddhyllor för att på så vis skapa sig en egen nagelvårdsstation med plats för nagellacksremover, nagelfilar och andra tillbehör. Denna fina och färgglada nagelvårdsstation tillhör Jaana med bloggen thismomsgonnasnap.com.



www.pinterest.com

Nagellack är ofta färgglada och har dekorativa flaskor så att samla sina nagellack i en kryddhylla kan bli riktigt dekorativt. Här har man även fäst ett par Bygel stänger  under kryddhyllorna för förvaring av halsband och scarves. 

Givetvis skulle man även istället kunnat skruva fast små krokar till halsbanden direkt på undersidan av kryddhyllan för att hänga halsbanden på. Precis så som vi har har gjort med våra kryddhyllor i skafferiet där vi förvarar köksredskap i krokar under kryddhyllan.


www.pinterest.com

Här syns ett exempel på en hårvårdsstation. Hårvårdsprodukterna förvaras på kryddhyllan Bekväm och under hyllplanet har man fäst ett vanligt handtag till ett köksskåp och på det har man hängt en förvaring som rymmer såväl plattång som hårfön.

Smidigt och praktiskt att ha allt till håret samlat på ett ställe. Givetvis bör det finnas en spegel och ett eluttag i anslutning till hårvårdsstationen.
mrscippy.blogspot.com och www.dejongdreamhouse.com
Ytterligare ett användningsområde för kryddhyllan Bekväm inne i badrummet är att skruva upp den på väggen bredvid toalettstolen för förvaring av böcker.


www.bhg.com

Denna bild visar inte kryddhyllan bekväm men jag är övertygad om att det skulle fungera precis lika bra att använda kryddhyllor som förvaring på insidan av dörrarna till ett badrumsskåp. Så därför får denna praktiska förvaring vara med i detta inlägg.

Jag håller nu som bäst på och funderar på hur jag ska göra för att få plats med en hårvårdsstation och en nagelvårdsstation här hemma för det var två idéer som verkligen föll mig i smaken.

Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Vilka fiffiga ideér. Har precis upptäckt din sida förresten och tycker mycket om dina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Hej Linn! Vilka bra tips du ger!!! Jag har två kryddhyllor i köket där jag har några kokböcker och småbrickor. Min IPad står oftast där när jag lagar mat -perfekt när man behöver ha koll på recept!

    SvaraRadera
  3. Hej Carolina!
    Så smart tips du kommer med! Tack!
    Kram
    Linn

    SvaraRadera