fredag 22 mars 2013

Fredagsrutin del 1 - rensa ur väskan

Äntligen FREDAG!

Fredagar innebär självklart fredagsmys men det är även den dag då, vi som följer FlyLadys veckoplanering, städar ur våra väskor och bilar.

Bildkälla: www.skrattnet.se

Detta inlägg är uppdelat på två olika inlägg, ett för väskor och ett annat inlägg för bilen.

VÄSKOR
Jag börjar med det som jag själv tycker är roligast, nämligen väskor.
När det gäller ordning och reda i mina handväskor har jag två problem. 

Bildkälla: .jokari.com

1. För det första samlas det av någon anledning alltid  en massa skräp i min handväska. Det är kvitton, godispapper, tuggummin och en massa annat som behöver rensas bort regelbundet.

Jag har kikat runt lite och har kommit fram till att nästa gång som jag får tag på en passande tom pillerburk ska jag försöka att göra en egen liten mini-soptunna till mina handväskor.


Bildkälla: modpodgerocksblog.com

Ginny från www.organizinghomelife.com har tillverkat den lilla mini-soptunnan för handväskan, som syns på bilden här ovan genom att använda en tom pillerburk som grund.
I ett gästinlägg  på bloggen modpodgerocksblog.com beskriver hon hur hon har gått tillväga.

Med hjälp av en liknande lösning hoppas jag att det ska gå lättare att rensa ur handväskorna varje fredag eftersom jag då har en särskild plats i väskan att förvara skräp på.


2. Då gäller det bara att försöka hitta en lösning på nästa problem också.

Som dom flesta andra har jag vissa saker som jag alltid vill ha lättåtkomligt i väskan, som t ex mobilen, penna, papper osv.

Till saken hör att jag nästan alltid har behov av två olika storlekar av väskor samtidigt. Dels använder jag en större väska som rymmer en A4-pärm för jobbrelaterade saker, dels har jag en liten nättare väska för plånbok och mobiltelefon, dvs personliga saker.

Problemet dyker då upp när man, som jag gör, gillar att byta väska ganska ofta, så att den matchar såväl outfiten som dagens humör :) . Då gäller det att komma ihåg att se till att flytta över allt som är nödvändigt till dom nya väskorna.


Bildkälla: bag-accessories.jetshopfree.se

Jag har funderat på att köpa två olika storlekar på väsk-insatser, som har flera olika förvaringsfack och som dessutom är lätta att flytta mellan olika väskor

Dom olika facken gör att man slipper rota runt i hela väskan när man letar efter något. Och genom att det är enkelt att flytta hela väsk-insatsen när man byter väska minskar risken att man glömmer att packa ned något viktigt

Det finns en uppsjö med olika insatser att välja på men tyvärr har jag inte hittat någon som jag kan testa själv i en butik utan istället får jag i så fall beställa via nätet och jag vill ju inte köpa grisen i säcken. 

Så därför undrar jag om det någon som har testat sådana och som har något tips om vilka som är bra?
Eller kanske någon har något annat tips på lösning?

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Jag har! Jag beställde en Organizer från Tradera och jag ångrar det INTE! Så himla bra! En pippigul sak som det bara är att flytta mellan väskorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, så bra. Då kanske jag vågar mig på att köpa en utan att ha sett den. Tack för kommentaren Lisa!

      Radera