torsdag 7 mars 2013

Familjepärm steg 7 - den permanenta inköpslistan

Nu tycker jag att det är dags att ta tag i steg 7 gällande att göra sin egen familjepärm.

Detta avsnitt handlar om att vi ska göra en egen permanent, varaktig inköpslista  för dom varor som vi oftast behöver ha hemma, dvs. våra basvaror.


Bildkälla: flylady.net


Tanken är alltså att genom att ha en färdig lista över vilka matvaror som vi brukar ha hemma så kan vi enkelt använda listan för att markera den matvara som har tagit slut och nästa gång vi går till affären tar vi med oss vår permanenta inköpslista och ser då vad som behöver inhandlas för att komplettera våra basvaror.

Orsaken till att jag kom på att det var dags för mig att se till att fixa detta steg nu är givetvis att jag häromdagen var övertygad om att jag hade laxfiléer låg i frysen trots att så inte var fallet. Vilket jag inte upptäckte förrän potatisen redan var skalad och redo för tillagning. Med hjälp av FlyLadys idé om den permanenta inköpslistan hoppas jag slippa springa iväg till affären mitt i matlagningen.

Om du vill ha ett förslag från Leanne, som samarbetar med FlyLady, om vilka varor som kan ingå i den permanenta inköpslistan så hittar du det på FlyLadys hemsida HÄR.

Det finns givetvis även en massa andra förslag på nätet som du kan söka rätt på för att få inspiration till att göra din egen permanenta inköpslista.

Bildkälla: onecreativemommy.com

På bilden här ovanför ser du ett exempel på en permanent inköpslista som Heidi som driver bloggen onecreativemommy.com erbjuder oss att skriva ut gratis.

Bildkälla: grocerylists.org

Och på denna bild syns ytterligare exempel på en permanenta inköpslistor som du kan skriva ut gratis från hemsidan www.grocerylists.org. Jag har nu använt mig av listan längst ner till höger eftersom man själv kan ändra texten i dom flesta fälten där.

  • En bra permanent inköpslista har dom olika varugrupperna uppdelade för sig t ex frysvaror, ingredienser till bakning, hygienprodukter, mat till husdjur etc. 
  • Och givetvis ska också ordningen på varugrupperna vara uppställda på inköpslistan i samma ordning som dom finns i din affär så att du slipper springa fram och tillbaka i butiken.
  • Självklart behöver du även ett antal blanka rader där du kan fylla i sådant som du handlar mer sällan.
  • Ett annat tips kan vara att använda överstrykningspenna för att markera vilka varor som är slut för då kan du använda den lilla rutan som finns på listan för att bocka av när du har lagt den  aktuella varan i din kundvagn. 
  • Om du har möjlighet kanske du kan laminera din permanenta inköpslista för att på så vis spara på både miljö och pengar eftersom du då kan återanvända samma lista många gånger.


Bildkälla: remodelingthislife.com
"När hon slutade rusa genom livet hon förvånad över hur mycket mer liv hon hade tid för"

Det viktiga är att du kommer fram till vad som passar just dig och din familj bäst när det gäller olika rutiner. Och för att göra det kanske man får testa sig fram innan man hittar rätt.

Den främsta orsaken till att hitta bra och fungerande rutiner för hemmet är att det sparar tid och energi som du kan lägga på roligare saker som får dig  och din familj att må bra.

Jag har i alla fall bestämt mig för att testa att använda mig av en egen permanent inköpslista!
Listan är färdig, jag har ändrat varorna i listan så att den förhoppningsvis ska passa min familj.

Om du redan använder en sådan lista eller tänker testa så hör gärna av dig så kan vi utbyta erfarenheter.

Kram
Linn


6 kommentarer:

  1. Klart jag kan dela med mig av recept :D

    Det kommer någon dag i helgen skulle jag tro :)

    SvaraRadera
  2. Det kommer troligen imorgon, receptet alltså :)

    Vad ska du göra i helgen då?

    SvaraRadera