måndag 4 mars 2013

15 minuters pilates

BOKTIPS OCH TRÄNINGSTIPS

 Min målsättning är att varje morgon (förutom söndagar) träna i minst 15 minuter.
Bakgrunden till varför jag har valt just 15 minuters morgonmotion är inget konstigt för den som känner mig. Det är nämligen knappast någon hemlighet att  jag är mycket förtjust i FlyLadys ordspråk "Du kan göra vad som helst i 15 minuter".

FlyLady menar att vi inte ska sträva efter perfektion utan efter framsteg. Vilket vi åstadkommer genom att ta ett steg i taget.

FRAMSTEG INTE PERFEKTION! Bildkälla: flylady.net


 Jag har tänkt att växla mellan pilates och lite styrketräning hemma.


15 minuters pilates varje dag

 
Jag har tidigare visat boken 15 MINUTERS PILATES VARJE DAG men jag har inte berättat om vad den innehåller. Nu när jag har använt denna bok ett tag är det dags att berätta vad jag tycker om den. Författaren heter Alycea Ungaro. Tillsammans med boken medföljer en dvd-skiva som innehåller 4 st olika pilatesprogram som vardera är 15 minuter långt.


DVD-skiva medföljer i boken
15-minute Everyday Pilates
 
Denna träning känns alldeles lagom för en nybörjare som mig och träningen ger dessutom en härlig start på morgonen. Att träna en kvart varje morgon låter kanske simpelt och väldigt lite för den som är en van träningsmänniska. Men som nybörjare är mitt mål är att göra det varje dag, sex dagar i veckan, ledigt på söndagar, och då blir det faktiskt totalt 1 ½ timmes morgonträning i veckan, vilket genast ser lite mer ut, eller hur?


Tydliga steg-för-steg-instruktioner i boken

Det jag gillar med denna bok, förutom att träningen är indelad i 15-minuterspass, är att den även innehåller tydliga steg-för-steg-beskrivningar av hur man ska genomföra övningarna vilket gör att man känner att övningarna blir mer effektiva desto mer man lär sig.



Utvickningsblad som beskriver varje pilatespass

Om man inte har tillgång till DVD-spelare kan man ändå följa övningarna då det även finns ett utvikningsblad för varje motionspass där man enkelt kan se en sammanfattning av pilatespasset. 
 

15 minuter pilates varje dag är alltså en enkel och beskrivande träningsbok som även jag utan förkunskaper kan använda mig av för att träna hemma utan att behöva köpa in en massa utrustning. Genom att övningarna är uppdelade i 15-minuterspass är dom ett perfekt sätt att starta morgonen på. Det gäller bara att inte snooza en gång för mycket när väckarklockan ringer, så att man inte hinner ta sig den där ynka lilla kvartens träning :)  Och genom att ha fått en träningsdos direkt på morgonen så har man sett till att få en bra start på sin dag! 


Bildkälla: www.fitsugar.com

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar