tisdag 19 mars 2013

Viktväktar Rapport 4

Då var vecka 4 som "nygammal" viktväktare avklarad. Veckan som har gått har varit både upp och ner och därför var det med viss bävan som jag ställde mig på vågen, dvs Wii fit-konsollen, framför TV:n.

Bildkälla: www.viktvaktarna.se


VECKANS RESULTAT
-1,7 kg

Trots det, så hade jag alltså gått ner rejält denna vecka, hela -1,7 kg, vilket alltså innebär att jag har gått ner totalt 8,2 kg. 

Detta innebär även att jag får flytta 3 st silverstenar till gladburken. Härligt!
Den  som har hängt med vet att varje sten motsvarar ½ kg i vikt, vilket du kan läsa mer om HÄR.


Gladburken får 3 nya stenar och har nu totalt 15 fina silverstenar!

För mig utgör "stenar-i-burken-metoden" en härlig motivationsfaktor. Jag har mina två burkar står i sovrummet så att jag ser dom varje morgon när jag vaknar vilket ger mig en påminnelse om att även om man inte varje dag somnar som en viktväktare så vaknar man i alla fall som en viktväktare varje ny morgon. 

Vad är det då som inte har fungerat denna vecka?
  • Jag har blivit bjuden på hembakat fikabröd av olika vänner vid ett par tillfällen under denna vecka och jag har inte klarat av att tacka nej. Istället har jag svullat i mig fikabröd för glatta livet och blivit så besviken över mig själv efteråt. 
  • Och i vanlig ordning, har jag svårt att somna i tid, jag är en nattuggla ut i fingerspetsarna. 
Bildkälla: www.greatvectors.com

Vad har fungerat bra under den gångna veckan?
  • Jag har lyckats hålla motivationen uppe trots flera tillfälliga misslyckanden under veckan. Jag är stolt över att jag inte har fortsatt att frossa i godsaker när jag väl har fallit utan istället lyckats resa mig varje gång (även om det nu hände flera gånger) och kommit igen dagen därpå med nya krafter. 
  • Jag har kommit ut på flera stavgångspromenader och insett att det är så otrolig skön motion för hela kroppen - detta vill jag fortsätta med. 

Bildkälla: maria.teambodyscience.se

Vilka är mina mål för denna vecka?
  • Fortsätt använda checklistan  online
  • Fortsätt försöka somna kl 23:00
  • Fortsätt gå minst 12 000 steg varje dag
  • Fortsätt träna minst 15 minuter varje dag
  • Fler stavgångspromenader

Är det någon som har tips om hur man hanterar att bli bjuden på gott fikabröd?
Ja, ett annat tips, än att som jag gjort, svulla i mig det, förstås för det klarade jag så bra minsann...

Kram
Linn

9 kommentarer:

  1. Nu "fuskar" du ju Linn, "fler stavgångspromenader" är väl inget mätbart mål ;-) Hur många (per vecka?) är fler?

    Är impad över hur du gnetar på, inte bara med motion/vikt utan med städ och decluttring och uppmätning och allt du gör!

    Kram
    Ms H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, du har så rätt Ms H!
      Tack, för din hjälp!
      Det stämmer ju att mål ska vara mätbara.

      Så få se nu, jag tog två stavgångspromenader förra veckan och har idag hunnit med en.

      Så jag sätter målet till fyra stavgångspromenader á minst en timme vardera under denna vecka.

      Tack snälla du för din peppning!

      Kramar
      Linn

      Radera
  2. Fikabröd är en svår frestelse.. Men måste man alltid fika, kanske ta en promenad istället? men Jag brukar ofta erbjuda mig att köpa med mig något till fikan, typ ett bröd för att göra det lite bättre. Eller tacka nej innan det dukats fram brukar vara enklare. Eller bara strunta i alla regler och bara njuta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Ja, det är ett problem med fikabröd just för att det är en så svår frestelse. Jag älskar nybakat, bara doften får mig att trilla dit.

      Som du säger, är promenader ett bra sätt att umgås på, just dessa gånger hade det dock inte funkat, men det är ett bra förslag!

      Jag får nog träna på att säga nej i tid eller att helt enkelt lära mig att bara ta EN av det som lockar allra mest på kakfatet istället för att ta minst en av varje bakverk.

      För jag gillar ditt tankesätt att man ska njuta av det man äter istället för att vräka i sig och må dåligt efteråt.

      Kram
      Linn


      Radera
  3. Nu kom jag ihåg att gå in och titta om du hade svarat ;-) Men det gör jag ju oftast inte. Kan du inte fixa så att man får ett meddelande om du svarar? Då hade jag nog kommenterat mer :)
    //Ms H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Söta Ms H!
      Vilka höga tankar du har om mig, som tror att jag kan fixa sånt!

      Jag har ingen aning om hur man gör det men självklart ska jag försöka kolla upp det!

      Kram
      Linn

      Radera
  4. Jag svarar på alla kommentarer jag får förresten så att du vet om det!

    Och jag älskar kommentarer dessutom ;)

    Men hur 17 man ska göra för att du ska få ett meddelande om att jag har kommenterat har jag inte lyckats lista ut.

    Hjälp!
    Är det någon som vet och kan hjälpa till??

    Kram
    Linn

    SvaraRadera
  5. Jag viktväktar också, men har inte fått med mig maken, och då det är han som lagar maten blir det liiite knepigt att fylla i checklistan. Det blir att öva på att ta rimliga portioner och känna efter när jag blivit mätt istället. Har ändå gått ner 4 kg sen nyår. Yay!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yay!
      Heja dig!
      Bra jobbat speciellt när det är svårt att veta antalet pp i maten.
      Grattis!

      Kram
      Linn

      Radera