måndag 25 mars 2013

Boktips - Rensa i röran med Feng Shui

En bok som jag gärna återkommer till då och då är boken "Rensa i Röran med Feng Shui" med underrubriken, det enkla sättet att skapa ordning och harmoni i ditt hem.

Bokens författare, Karen Kingston, har många års erfarenhet av Feng Shui, som är en flera tusen år gammal österländsk lära. Feng Shui  handlar om hur vi påverkas av vår omgivning.


Bildkälla: www.adlibris.com

När Karen Kingston hade skrivit sin första bok "Creating Sacred Space with Feng Shui" fick hon enorm respons från läsarna och speciellt gällde detta ett enda kapitel i boken, nämligen det kapitel som handlade om att rensa i röran, "clearing clutter".

Efter att ha insett hur många människor, runt om i världen, som led av att ha för många saker i sina hem, saker som orsakade kaos, skrev Karen Kingston denna bok, som alltså helt fokuserar på just vårt behov av att rensa i röran.



Bildkälla: jdorganizer.blogspot.se
"Ta det lugnt och Rensa i Röran"

Boken Rensa i Röran är uppdelad i tre olika delar

  1. Att förstå vad RÖRA är
  2. Att identifiera överflödiga saker
  3. Att röja och rensa ut


Bildkälla: amazinglifeafter50.com

Feng Shui är konsten att balansera och harmonisera energiströmmar i vår omgivning, i syfte att skapa välgörande effekter i våra liv, skriver Karen Kingston. Hon menar att om vi har ett överflöd av saker i hemmet så hindras den positiva energin från att flöda fritt och därför krävs en rejäl utrensning i hemmet för att få in ny och positiv energi.

Det kan låta flummigt för den som bara är ute efter att få ordning i reda i hemmet. Men detta är inte någon flummig bok utan tvärtom en bok som även innehåller praktiska råd om hur du kan gå tillväga för att få ordning i ditt hem. 

 Men visst finns det även lite mer flummiga tankar också, t ex så finns det några kapitel i slutet av boken som tar upp saker som tarmrening och andlighet, men dom kapitlen har jag helt enkelt hoppat över.



Bildkälla: marleyandme.tumblr.com
"Allt du behöver är mindre"

Karen Kingston definierar på ett enkelt sätt exakt vad som menas med röra och beskriver även hur vi påverkas negativt av att leva i röran. Hon beskriver också sina teorier om varför det kan vara så svårt att göra sig av med saker samtidigt som hon också lär ut hur man kan göra för att kunna släppa taget om sina överflödiga prylar.

Bildkälla: melissa-ididit.blogspot.se

Men det som jag gillar mest är att hon går igenom dom olika prylzonerna i vårt hem och ger oss handfasta råd om hur vi kan göra för att rensa i röran.

Karen Kingston menar att när vi städar och röjer ut hemma så befriar vi oss samtidigt från negativa känslor och ger plats för ny och positiv energi. Eller med andra ord, genom att vi får ordning på våra saker får vi också en ökad livsenergi och ordning på vårt liv i övrigt.

"Rensa i röran med Feng Shui" är en inspirerande och lättläst bok som innehåller praktiska tips och råd!

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Den får jag nog skaffa mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar denna bok och har verkligen använt mitt exemplar.

      Jag har för mig att jag fick den på köpet när jag köpte en tidning för ca 6-7 år sedan.

      Jag har använt färgmarkeringspennor, strykit under vissa ord och gjort små anteckningar i marginalerna, så boken har verkligen kommit till användning här hemma.

      Kram
      Linn

      Radera