torsdag 14 mars 2013

Tips för att komma ihåg dom dagliga rutinerna!

Det tar tid att komma in i nya rutiner. Och innan rutinerna sitter i ryggmärgen och går med automatik så behöver vi dagliga påminnelser.

När vi gick igenom dom 31 BabyStepsen med FlyLady så tipsade FlyLady om att vi skulle skriva ner nya rutiner på post-it-lappar som vi skulle fästa på ställen där vi inte kunde missa dom.
T ex ovanför diskbänken eller på badrumsspegeln.

"Jag kanske inte är där ännu, men jag är närmre än vad jag var igår" lyder ett klokt citat från Will Smith. Ett steg i taget tar vi oss mot resans mål där våra dagliga rutiner går på autopilot.

Bildkälla: liveluvcreate.com

Mina egna favorittips för att påminnas om dom dagliga rutinerna är följande:


Plastfickor


1. PLASTFICKOR I FAMILJEPÄRMEN

Till en början satte jag in mina 3 olika dagsrutiner i vanliga plastfickor i familjepärmen så att jag kunde pricka av i rutorna varefter jag utförde mina rutiner. Jag har en särskild flik i min familjepärm som heter just "Dagliga Rutiner".

Jag använde mig av en vanlig white-board-penna vilket gjorde att det var enkelt att sedan på kvällen sudda ut mina kryss i rutorna och återanvända samma lista igen morgonen därpå.

På så vis sparar man inte bara pengar utan även miljön genom att man slipper skriva ut en massa papper.


Tavelramar

2. TAVELRAM

 Inspirerad av vår kloka mellandotter som har gjort en egen "ordning-och-reda-vägg" hemma hos sig har jag nu även ramat in  mina dagliga rutiner så att dom sitter i tavelramar.

Jag ska sätta upp tavlorna på sidan av vår lilla garderobsvägg i sovrummet som sitter precis vid sovrumsdörren så att jag får en egen liten "påminnelsevägg" som jag ofta passerar.

Genom att ramarna har glas är det även här enkelt att bocka av det som jag har gjort med en white-board-penna för att nästa dag sudda ut mina bockar och börja om igen.



Är du nyfiken på hur mina dagliga rutiner ser ut, så hittar du dom HÄR.

Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar