onsdag 6 mars 2013

Kycklinggryta Provencale i Crock Pot

Vi har idag testat ett nytt recept i vår Crock Pot. Det blev kyckling med tomatsås, grönsaker och provencalska örter och lite annat. Gott blev det i alla fall och snabbt gick det att göra förberedelserna. Det tog inte mer än ca 5 minuter att hacka grönsakerna och pressa vitlöken och lägga in allt i pottan.


Trodde att allt detta skulle får rum men fick plocka bort en paprika och en squash


Ingredienser (ca 8 portioner)

  • 900 gram kycklingfilé
  • 4 st pressade vitlöksklyftor
  • 1 gul lök
  • 1 röd lök
  • 4 tomater
  • 1 röd paprika
  • 1 squash
  • 1 burk pastasås med vitlök och basilikasmak 
  • frysta örtkryddor provencale efter smak och tycke
  • lite basilikakrydda om man vill

Hoppsan så fullt det blev i pottan :)

Här ligger kycklingfiléerna i botten och ovanpå har jag lagt pressad vitlök och dom hackade grönsakerna. Som synes på bilden här ovan blev det fullt i pottan, så därför tog jag bara en squash och en röd paprika istället för två av varje som jag hade tänkt  från början. Storleken på min Crock Pot är basmodellen 3,5 liter och eftersom jag gärna lagar mer mat åt gången för att ha matlådor skulle vi nog egentligen behöva en större modell. 


Gör så här:
  1. Lägg kycklingfiléerna i botten av pottan
  2. Pressa 4 vitlöksklyftor över kycklingfiléerna
  3. Skär upp alla grönsaker och lägg i dom i crock poten 
  4. Häll över en burk pastasås med basilika och vitlök (eller vilken smak du nu vill ha)
  5. Krydda efter smak och tycke, jag använde frysta örtkryddor provencale och lite torkad basilika
  6. Sätt  på locket, ställ värmen på låg, låt koka i ca 6-7 timmar


Pastasås och örtkryddor på toppen

Det var precis att det fick plats med en burk pastasås med vitlök och basilikasmak samt lite frysta örtkryddor provencale på toppen. Ja, pyttelite torkad basilika rymdes också men sen var grytan full.


Maten tillagas för fullt
Sedan är det bara att sätta på locket och ställa in crock poten på låg värme och vänta ca 6-7 timmar eller tills kycklingen är klar.



Färdigt!
Det doftade ljuvligt i hela lägenheten när middagen tillagades och så här såg den ut när den var färdig.



Serverades med tagliatelle och sallad

Vi åt kokt tagliatelle och en sallad till kycklinggrytan. Men det går givetvis lika bra att äta ris eller makaroner eller vad man nu vill till detta. Vi fick 6 matlådor över och i ett par av dom har jag lagt ner kokt fullkornsris som vi hade. Det tror jag kommer att bli gott.


VIKTVÄKTARNAS PROPOINTS
Hela maträtten innehåller 29 vv pp, så delat på 8 portioner blir det knappt 4 pp/portion.
Sedan tillkommer givetvis points för tillbehören, i detta fall pasta tagliatelle, en portion = 3 pp
samt salladen som inte innehåller några points alls. 

Vilket således innebär att hela middagen, kycklinggrytan, pastan och salladen tillsammans blev 7 propoints.

En perfekt maträtt när man vill snåla på pointsen alltså. 

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Men har ju helt missat att du skriver i Propoints!! TACK!!!
    Och TACK för den fina kommentaren!! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fnulan!

      Som nygammal viktväktare så räknar jag ju Propoints själv och fyller i checklistan varje dag så därför tänker jag att det är lika bra att skriva ut antalet pp dom gånger jag visar ett recept.

      Är du också medlem i VV?

      Kram
      Linn

      Radera