tisdag 10 september 2013

5:2 - Fastedag 7

Då är jag redan inne på min fjärde vecka med femtvå-dieten. Vad snabbt tiden går!
Den största skillnaden som jag har märkt under dessa veckor är dels att jag känner mig piggare dels att mitt sötsug är borta. Skönt!


Bananpannkaka med hallon


Lunch = Bananpannkaka med hallon, 180 kcal
½ banan, 54 kcal
1 ägg, 85 kcal
1 tsk flytande margarin, 35 kcal
20 gram hallon, 6 kcal

Mosa ½ banan. Vispa ihop ägget med bananen. Stek pannkakan i 1 tsk margarin. Servera med 20 gram hallon.


Viktväktarsoppa

Middag = Viktväktarsoppa, 190 kcal/portion

2 portioner
1 burk krossade tomater, 400 gram, 128 kcal
2 morötter, 330 gram, 148 kcal
1 gul lök, 53 kcal
100 gram vitkål, 26 kcal
1 grönsaksbuljongtärning, 25 kcal
5 dl vatten
½ tsk örter
salt och peppar

Häll tomaterna i kastrullen. Tillsätt dom strimlade grönsakerna. Smula i buljongtärning och tillsätt vatten. Koka sakta under lock tills grönsakerna är mjuka. Krydda med örter, salt och peppar efter smak.

OBS! receptet ger 2 portioner. För att det ska bli korrekt antal kalorier kan du alltså endast äta halva soppan.

Denna soppa är så god och mättande. Jag orkade faktiskt inte äta upp hela portionen. Om man följer Viktväktarna så är denna soppa perfekt en hungrig dag då den endast innehåller 0 propoints.



Vårt plommonträd


Mellanmål = Plommon, 90 kcal
3 st plommon, 30 kcal/styck

I år har vårt gamla plommonträd gett massor av goda plommon. Härligt!


Totalt antal förbrukade kalorier under dagen = 460 kcal


2 kommentarer:

  1. Idag börjar min 3:e vecka med kaloriräknande och jag har tappat 2,5kg :). Provade ett MåBra-recept till lunch som jag kan rekommendera, tog 150g lax och behövde bara en halv matsked olja. Hittade inte mrs chengs wokgrönsaker så tog 200g av Findus frysta. Allt som allt blev det 340kcal/portion, men vill man minska ännu mer kan man ta bort nötterna.
    http://recept.mabra.com/snabb-lunchwok/
    /abinito

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Låter gott. Och vilket fint resultat du har fått! Grattis!

      Radera