torsdag 4 april 2013

FlyLady Säger Pausa

Nu när jag har legat sjuk ett tag så har jag  passat på att slösurfa lite, bl a på FlyLadys hemsida.

Bildkälla: flylady.net

Och då upptäckte jag att jag har missat att läsa ett antal av FlyLadys grundlektioner.

Bland annat ett avsnitt som handlar om vikten av att ta regelbundna raster. Detta är något som jag är dålig på. Både hemma och på jobbet. När jag är sysselsatt med något så blir jag lätt så engagerad att jag glömmer bort att ta raster.

Som tur är har jag trevliga arbetskamrater som har lärt sig detta och ser till att påminna mig när det är dags för förmiddags- eller eftermiddagsfika.


Bildkälla: www.dreamstime.com

Jag vet ju av egen erfarenhet hur viktigt det är att ta en paus då och då om man ska orka hålla hjärnan och kroppen i arbete. Så därför var det bra att jag nu fick en påminnelse om vikten av att pausa då och då!

När jag studerade hade jag en bra disciplin som jag följde. Jag studerade i 45 minuter och tog sedan rast i 15 minuter.



Bildkälla: www.dreamstime.com


Under den kvarten hann jag med att ta en fika eller en snabb promenad eller sätta på en tvättmaskin eller bara göra något annat så att hjärnan och kroppen fick slappna av ett tag. 

På så vis upplevde jag att studierna gick lättare samtidigt som jag även fick lite frisk luft emellanåt och också lite hushållsarbete utfört.




Bildkälla: flylady.net

FlyLady tipsar om att vi varje timme ska ta 15 minuters paus. Hon tipsar vidare om att det är viktigt att ha en plan även när det gäller hushållsarbetet eftersom det gör att vi då arbetar mer fokuserat och effektivt. 

Flyladys förslag för effektivt arbete:

  1. Skriv en att-göra-lista
  2. Prioritera uppgifterna på listan
  3. Ta 15 minuters paus varje timme
  4. Drick vatten 
  5. Återgå sedan till uppgifterna med nya tag. 

Ja, det låter ju bra. Och det är ungefär så det går till när jag arbetar. Förutom att jag inte tar en kvarts rast varje timme förstås.

Hmm... undrar vad chefen och kollegorna skulle säga om jag plötsligt krävde en kvarts rast varje timme? Det vore nog inte populärt och jag tror inte heller att det skulle hjälpa om jag hänvisade till FlyLady.

Men ärligt talat, så tror jag faktiskt att vi skulle få minst lika mycket arbete gjort, om inte mer, om vi anammade idén med 15 minuters paus varje timme även på jobbet.


Bildkälla: www.fullcupthirstyspirit.com

På bilden här ovanför syns hela 50 olika tips att ta en paus på. Det är Karen Horneffer-Ginter som bjuder på den fina postern som man kan skriva ut från hennes hemsida www.fullcupthirstyspirit.com

Och här hemma, där jag själv kan bestämma hur jag lägger upp min tid, kommer jag nu att försöka prioritera in en kvarts rast varje timme.

Kram

Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar