tisdag 16 april 2013

Kyckling med honung och sesamfrön i Crock Pot

Jag lovade i lördags att jag skulle dela med mig av receptet om middagen blev god.



Kycklingfilé med honung och sesamfrön


Oh la la, vad god den blev!

Så här kommer receptet på kycklingfilé med honung och sesamfrön tillagat i  Crock Pot samt serverat tillsammans med kokt ris och broccoli. Om du är känslig för stark mat rekommenderas att du använder mindre krydda än vad som  har angivits i receptet då detta är en rätt kryddstark maträtt.



Kycklingfilé som saltats och pepprats på båda sidorna och lagts i Crock Pot


Själva arbetet med att förbereda maten tar bara ca 10 minuter. Vilket jag gillar. Mat ska vara en enkel att tillaga och god att äta. Och dom kriterierna uppfyller definitivt denna maträtt. 



Sås med bl a hackad lök

Ingredienser

  • 900 gram kycklingfilé
  • salt och svartpeppar
  • 1,2 dl sojasås
  • 1,8 dl flytande honung
  • 1 stor hackad gul lök
  • 2-3 pressade vitlöksklyftor
  • 0,6 dl ketchup
  • 2 msk olivolja
  • 1/4 tsk röda chilliflingor
  • 4 tsk maizena såsredning som upplöses i 6 msk vatten
  • sesamfrön till servering
  • purjolök till servering

Serveras med kokt broccoli och kokt ris


Såsen med lök hälld över kycklingfiléerna


Gör så här

  1. Salta och peppra kycklingfiléerna lätt på båda sidorna
  2. Lägg kycklingfiléerna i botten av Crock Poten
  3. Hacka den gula löken
  4. Ta en skål och blanda i den hackade gula löken, den pressade vitlöken, sojasåsen, flytande honung, ketchup, olivolja och röda chilliflingor. Rör ihop ordentligt
  5. Häll röran över kycklingfiléerna
  6. Sätt på locket och tillaga på låg värme i 3-4 timmar eller tills kycklingen är klar.
  7. Ta upp kycklingfiléerna och dela dem i lagom stora bitar
  8. Låt skyn vara kvar i crock poten
  9. Rör ihop 4 tsk maizena såsredning med 6 msk vatten och häll ner i din Crock Pot. Rör runt ordentligt
  10. Låt såsen koka utan lock på hög värme i ca 10 minuter  eller tills såsen tjocknat till lite
  11. Lägg tillbaka kycklingbitarna i Crock Poten 
  12. Servera kycklingen med sesamfrön  och hackad purjolök samt kokt ris och broccoli och häll på lite av den goda såsen. 



På med locket och tillaga på låg värme i 3-4 timmar


Servering

Serveras tillsammans med ris, kokt broccoli, sesamfrön och hackad purjolök.
Eftersom vi inte har vatten i vår lilla stuga så är det engångstallrikar som gäller, vilket syns på bilden.


Kycklingfilè med honung & sesamfrön, sås, kokt ris och broccoli

Det ursprungliga receptet hittade jag hos www.sixsistersstuff.com

Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Oj, vad gott det ser ut! Börjar bli lite sugen på en egen Crock Pot. Ett par till smaskiga recept så är jag nog fast...

    /Luktärten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luktärten!
      Jag kan rekommendera den. Jag vill så gärna köpa en till, den största modellen med timerfunktion. Så att jag kan ha en i stugan och en hemma. Men jag får nog vänta ett tag såg jag när jag deklarerade idag :(

      Radera
  2. Är chiliflingor nått man hittar bland kryddburkarna, i frysdisken eller nån annanstans?
    //Ms H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ms H!

      Jag hittade påsen med chiliflingor på Willys, den låg bland dom vanliga kryddpåsarna. Om du kollar på den första bilden högst upp så är det den lilla påsen som ligger längst fram i bilden. Grön med vit text. Vet inte märket dock eftersom påsen blev kvar i vår lilla stuga.

      Kram
      Linn

      Radera