onsdag 10 april 2013

Linns linneskåp

Förra veckans projekt var att fixa linneskåpet, jag blev dock inte färdig förrän på måndag kväll men här kommer bilderna från vårt linneskåp.

Vi har ett smalt linneskåp i vår hall, det är endast 40 cm brett. 

Själva skåpet är delat i två olika delar, där den undre delen är tänkt till förvaring av smutstvätt och den övre för linneförvaring.



Linns smala linneskåp i hallen



I det undre skåpet får vår gamla tvättkorg av plast precis plats på bredden, det finns knappt en millimeter över tillgodo. Men på längden fanns det ca 15 cm utrymme som inte användes.



Mycket enkel hylla till förvaring av tvättmedel mm.

Ett perfekt utrymme till förvaring av tvättmedel, sköljmedel etc. alltså. Snabbt och kvickt sågades och spikades en liten hylla av material som vi hade hemma. Och vips, så hade vi ett perfekt förvaringsutrymme bakom tvättkorgen. Det gäller att tänka till så att det inte finns tomma utrymmen som inte används.


Tvättmedelsförvaring

Jag vet att många köper fina förvaringstunnor av olika slag till tvättmedlet. Men jag har alltid föredragit att använda mig av dessa två billiga plastbehållare från ÖB till vårt tvättmedel. Egentligen är dom nog tänkta till förvaring av mat.

Fördelarna med dessa behändiga tvättmedelsbehållare är flera:

  • Priset, dom kostade ca 10 kr styck.
  • Dom är lufttäta så att tvättmedlet inte klumpar sig
  • Det är enkelt att fylla på nytt tvättmedel eftersom hela locket är öppningsbart
  • Det är ännu enklare att fylla på tvättmedel i tvättmaskinens doseringsfack eftersom man kan hålla behållaren i en hand och hälla ut rätt mängd tvättmedel genom det lilla doseringslocket längst fram på behållaren. 
  • Genom att  locken är täta kan man också bara lägga burkarna högst upp i tvättkorgen när den ska släpas till tvättstugan utan att behöva vara rädd för att tvättmedlet ska rinna ut


.
Tvättskåpet med förvaringshyllan längst bak

På denna bild syns att vår gamla tvättkorg precis fick plats eftersom den är bredare upptill. Men den passade och den är smidig att bära med sig tvättstugan och genom att den är av plast är den också enkel att hålla ren.


Själva linneskåpet består av 6 st hyllplan som har fått vanligt papper på sig, fäst med häftstift, för att jag ska slippa få träflisor i mina lakan.

Jag började givetvis med att plocka ut allt ur linneskåpet, tyvärr missade jag att ta en bild på hur det såg ut innan. Men tänk, öppna dörren = bli överfallen av linne, så får ni en inblick i hur det såg ut.


Tomt linneskåp
Linneskåpet med linne
Tack vare barn som uppskattar äkta hantverk blev jag av med några vackra dukar.


 Jag har nämligen så svårt att göra mig av med linnedukar som är handvävda av gammelfarmor eller dukar som är broderade av mormor eller svärmor. 

Det är genuint hantverk och arbete som ligger bakom dessa så
affektionsvärdet är otroligt högt för min del. 

Så där är jag ovanligt noggrann vilka som får ta emot dessa, för mig, dyrbara gåvor


Däremot vanligt köpt linne, typ handdukar, påslakan etc har jag inga problem med att skänka vidare. 









Efter att ha organiserat om i linneskåpet och skänkt vidare det som inte längre behövdes fick jag plats med  allt vårt linne i detta lilla skåp. En viktig del var givetvis även att jag nu har lärt mig hur man viker både handdukar, badlakan, påslakan och dra-på-lakan på bästa sätt.


Bildkälla: www.itsoverflowing.com

Jag har i tidigare inlägg länkat vidare till bra inlägg om hur man viker dra-på-lakan på bästa sätt. Men jag kom nu på att jag hade missat att tipsa er om Aime Lane som driver bloggen www.itsoverflowing.com.

Om ni kikar in hos henne så får ni dels läsa ett grymt bra inlägg med bra beskrivningar om den svåra konsten att vika dra-på-lakan på bästa sätt. På hennes blogg finns det givetvis även en massa andra bra inlägg som ni säkert kommer att fastna vid. Så ett besök hos Aime Lane rekommenderas!

























Men för att återgå till mitt eget linneskåp så visar jag här två bilder av vad som förvaras där.

Jag har ju som sagt sex hyllor som är 40 cm breda. Fyra av dessa har full längd dvs 60 cm medan två är kortare, ca 40 cm.

 Det gör att jag borde kunna förvara något på dörren där dom smalare hyllorna finns. Är det någon som har något bra förslag?!



Givetvis har jag valt att förvara det som används oftast längre ner i skåpet där det är enklast att nå det. Medan det som används mer sällan förvaras högst upp dit det krävs en pall för att nå.  Allt enligt den så kallade närhetsprincipen som går ut på att förvara ofta använda prylar nära den plats dom används och lätta att nå.


I mitt linneskåp förvaras nu allt linne vi äger

  1. Längst ner handdukar och badlakan
  2. Lakan och örngott (där påslakanet förvaras inuti örngottet) medan vårt stora 180 cm dra-på-lakan förvaras för sig (hade vi istället haft varsitt underlakan hade jag förvarat även detta inuti örngottet tillsammans med påslakanet) Längst bak på detta hyllplan förvaras även några extra udda örngott. Men bäddset har vi numera bara två stycken vardera av. Ett som används och ett som ligger i linneskåpet. Genom att vi har ett extra bäddset räcker det även till två övernattningsgäster.
  3. Kökshanddukar
  4. Broderade små dukar och virkade dukar (från älskade släktingar)
  5. Stora hemvävda linnedukar samt stora broderade dukar (även dessa handgjorda av älskade släktingar)
  6. Högst upp förvaras extra kuddfordral till soffkuddar etc samt  "köpedukar" dvs dukar som inte är hemgjorda. Samt i bakre delen några gardiner. 


Bildkälla: rmhh.co.uk


Jag manglar så mycket jag bara kan eftersom jag hatar ogillar att stryka. Det går så mycket snabbare att mangla kökshanddukar och vanliga dukar jämfört med om man ska stryka dom. 

Jag manglar till och med gardiner men där stryker jag givetvis bort "kanterna" som kommit vid manglingen innan jag hänger upp dom. Men det går så mycket snabbare än att behöva stryka hela gardinen. 

Något som "retar mig lite" är att många tillverkare av påslakan numera har knappar eller tryckknappar längst ned vilket gör att man måste passa sig noga för att inte råka mangla sönder knapparna på påslakanet. Visst är det smidigt att kunna knäppa fast påslakanet så att inte täcket ger sig iväg och visst är vissa knappar riktigt snygga men för oss manglare är det något som gör att vi måste vakta våra påslakan noga vid manglingen. 


Bildkälla: www.squidoo.com


Ett gammalt tips som svärmor använde sig av var att alltid rulla upp sina manglade dukar på gamla pappersrullar för att på så vis slippa fula vikmärken. Det är något som jag har funderat på om jag kanske skulle försöka mig på, men jag har inte kommit till skott ännu.



Bildkälla: tidybrownwren.blogspot.se

För den som har utrymme är en annan bra ide att förvara linne, dukar, kökshanddukar etc upphängda på vridbara stänger i ett köksskåp som på bilden här ovanför.


Bildkälla: www.bhg.com

För oss som har mindre utrymmen att leka med så är som alltid en av mina favoriter att använda sig av dörren till förvaring. Exempelvis genom att som på bilden här ovanför skruva fast några handdukshängare på dörren, vilket vi även har sett bra förslag på tidigare.



Bildkälla: www.styleathome.com

Vill man slippa skruva så mycket i dörren kanske det räcker med en enda krok eller en sån där krokhängare som man hänger över dörrren för att slippa skruvhål. Då kan man göra som styleathome.com tipsar om på bilden här ovanför, nämligen förvara linne hängandes på galgar.

Det finns många sätt att få till en bra förvaring för linne på!
Har du några tips som du vill dela med dig av?
Då är du varmt välkommen att höra av dig!

Kram
Linn






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar