tisdag 22 januari 2013

FlyLady


När jag ändå är inne på diskbänkar så tänkte jag passa på och testa ett amerikanskt städkoncept som grundades av Marla Cilley. FlyLady har en hemsida,www.flylady.net där man kan läsa om konceptet och där man även kan fylla i sin e-postadress om man önskar få dagliga mejl med olika uppdrag och framgångshistorier.
 
Jag startade i måndags, dvs igår, och jag har till en början fått lära mig att inte bli avskräckt av att få bortåt tio mejl per dag från FlyLady samt att ta det hela med en nypa salt. Man behöver inte läsa allt och man behöver inte göra allt utan man tar till sig det som man tror fungerar för just mig.

Det är också något som påpekas ideligen, att man ska ta det lugnt, inte känna sig stressad utan man kommer att knäcka städkoden ett steg  i taget. Rom byggdes inte på en dag och oredan i hemmet kom inte heller till på en enda dag därför ska man låta det ta tid att lära in de nya städrutinerna allteftersom. Tanken är att slutligen ska städningen ha blivit en vana och hemmet kommer då alltid att vara snyggt och prydligt.
 

FlyLady

  "You are not behind! I don't want you to try to catch up; I just want you to jump in where we are. O.K?"

Jag gillar tanken att alltid ha ordning och reda hemma och att slippa storstädningar eller panikstädningar när man får oväntat besök. FlyLadykonceptet är ganska omfattande och det kan kännas oöverstigligt om man läser hela hemsidan på en gång och alla mejl man får för att sätta sig in i det hela.

Därför har FlyLady utvecklat något som kallas för beginner-babysteps, alltså nybörjarsteg för den som vill småstarta i lugn och ro och ta det lugnt, och lära in de nya städrutinerna ett steg i taget.

Det finns 31 st nybörjarsteg och jag kommer att försöka ta mig igenom dessa till att börja med för att därpå avgöra om FlyLady är något för mig eller inte.

Jag har en kompis som startade med FlyLady redan i början av året och det fiffiga är att man kan hoppa på när som helst utan att behöva känna att man ligger efter.

Igår fick vår diskbänk sig en grundlig genomgång á la FlyLady

 
Dag 1 ska man rengöra och putsa sin diskbänk eller "shina sinken" som min kompis kallar det för. Detta är en av grunderna och något som man alltså ska göra varje kväll innan man går och lägger sig för att på så vis kunna njuta av en skinande blank diskbänk varje morgon.

Det finns till och med en beskrivning av hur man ska göra när man "shinar sinken" för första gången eftersom det då oftast behövs en storrengöring av diskbänken.

Givetvis bjuder jag på några före- och efterbilder.


                                                                         FÖRE

                                                       





















                                                          EFTER   



Jag är väldigt nöjd med resultatet! Så målsättningen är att, åtminstone de närmaste 30 dagarna, eller förhoppningsvis för alltid, shina sinken varje kväll!

Det var banne mig en glädje att vakna i morse och se min fina glänsande diskbänk!

Och apropå nyputsade och blanka diskbänkar så kommer jag givetvis direkt att tänka på en fantastiskt rolig blogg som jag följer. Den heter Monas Universum. Förutom att Mona är en landets roligaste tjejer så har hon en ovanligt stor kärlek till nyputsade diskbänkar. Den som har läst bloggen börjar nu genast att smajla från mungipa till mungipa. Och den som inte har läst Mona förut rekommenderas att genast ge sig dit och till exempel börja med att läsa detta inlägg Jag vill dock utfärda en varning för skrattattacker och att man inte kan sluta läsa hennes blogg när man väl har börjat.
Men det är väl värt det, jag lovar!

Vi ses!

Kram Linn

2 kommentarer:

  1. HEJ!
    Hur funkade FLylady för dig?
    Jag har nyss hittat hennes sida och är nyfiken på hur det har gått för dig.
    Hälsningar,
    Anna E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jo jag gillar verkligen FlyLadys metod men man får anpassa rutiner och råd till sin egen verklighet och vardagsliv.
      Du hittar trevliga tjejer att diskutera FlyLady med på Familjelivs forum och även på Skrubbas forum. Det utbytet har gett mig själv enormt mycket så det rekommenderas!
      Hälsningar
      Linn

      Radera