torsdag 3 januari 2013

Gasugn

I nya lägenheten har vi gasspis. Jag måste erkänna att jag tycker det är lite läskigt med gas men rädslor är väl till för att övervinnas. Eller hur?

Dagens middag tillagades därför i gasugnen. Glutenfri Tacogratäng stod på menyn och både vi och huset överlevde. Så det ska nog lösa sig med gasen. Jag vet att det finns dom som föredrar gasspisar före elektriska så det måste väl finnas en del fördelar med att ha en sådan. Även om jag just nu gärna hade bytt ut den mot min kära gamla induktionshäll och varmluftsugn.

Tacogratängen har alltid varit en av våra barns favoriträtter. Jag har dock inte hunnit räkna ut propintsvärdet per portion ännu.

Våra tallrikar har gömt sig i någon av de ouppackade kartongerna men en av fördelarna med att bo i stan är att jag lätt kunde köpa en förpackning papptallrikar på vägen hem.

Glutenfri Tacogratäng
1 kg nötfärs
300 gram philiadelphiaost
1 purjolök
2 förpackningar Taco kryddmix
1 burk tacosås
1 burk crème fraîche
Riven ost

Stek köttfärs och blanda i Taco kryddmix enligt anvisningarna på förpackningen. Bred ut philiadelphiaost i botten på en ugnsfast form. Strö över finstrimlad purjolök. Lägg i den stekta nötfärsen. Bred över en burk tacosås och en burk crème fraîche. Toppa med riven ost och skjuts in i ugnen.

Serveras med tacochips och salladsgrönsaker.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar