måndag 28 januari 2013

Underskåp i köket

 Nu är det dags att visa upp lite av hur det har gått för mig i mina försök att få ordning och reda i köket.
Kökets diskbänksdel


Jag har i ett tidigare tidigare inlägg visat hur jag har organiserat förvaringen i några av våra kökslådor samt också i ett annat inlägg visat hur förvaringen under diskbänken ser ut

Nu är det hög tid att kolla om jag har lyckats få till en fungerande förvaring i dom övriga köksskåpen i denna del av vårt kök.

Om vi börjar med att hålla oss till nedre delen av köket så återstår det två underskåp som ni inte har fått se tidigare. Jag tänkte att vi skulle börja med det lilla underskåpet som är längst till vänster i bild.

I det skåpet har jag lagt Ikeas Variera lådmatta i botten. Den skyddar mot repor och dämpar även ljudet något. Jag gillar också att den är enkel att klippa till i önskad storlek.

Lilla underskåpet

Här fanns en platsbyggd förvaring som gjorde att det passade bra att förvara brickor och bordstabletter ståendes längst till höger. I övrigt förvaras serveringsfat/skålar med lock på det övre hyllplanet och vår crock pot på det nedre planet. Jag har faktiskt provat en del recept i crock poten som jag fick i julklapp men har nog bara lagt ut ett enda av recepten här på bloggen, så på den punkten är det skärpning som gäller för min del.


insidan av skåpdörren har vi hängt upp våra skärbrädor av plast på en krok. Så praktiskt att ha dem lättillgängliga och kunna lägga dom exempelvis ovanpå skärbrädan av trä som finns strax ovanför så att den lätt kan hållas ren.
4 st skärbrädor i olika färger upphängda på insidan av skåpdörren
Det är ett set av fyra tunna  och böjbara skärbrädor som jag har köpt på Clas Ohlson, för 139 kr.  Dessutom har skärbrädorna olika färg och är också uppmärkta med fiskar, höns etc. beroende på vad de ska användas till. Detta eftersom man inte ska använda samma skärbräda till kött, fisk, fågel och grönsaker.

Skärbrädor av plast


Det är också praktiskt att vår knivlåda finns placerad mitt emellan dessa plastskärbrädor och den skärbräda av trä som finns strax ovanför knivlådan och som ingår i den fasta köksutrustningen.

Knivlådan är placerad under träskärbrädan

Nästa gång kikar vi på hur det ser ut i det andra underskåpet.

Vi ses!
Linn








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar