tisdag 15 januari 2013

Kökslådor

Vårt nya kök är ett ordinärt gammalt 50-talskök med vitmålade luckor och väggar. Här har det inte hänt mycket de senaste årtiondena. Och eftersom vi inväntar ett stambyte så finns det ingen anledning att göra några renoveringar. Istället gäller det att prioritera, skänka bort och slänga sådant som inte behövs och att hitta smarta sätt att förvara det som vi har kvar.





Detta är vår diskbänk och här börjar vår rundtur. Här har vi fyra kökslådor. Två stycken till höger under diskstället och två stycken till vänster under skärbrädan.

I lådan under diskstället förvarar vi naturligtvis besticken så att det går snabbt och enkelt att tömma diskstället. Hmm... jag har inte riktigt vant mig av med att ha en diskmaskin men så länge man diskar direkt så att det byggs upp några diskberg fungerar det bra. Men jag erkänner att jag gärna hade skrivit "enkelt att tömma diskmaskinen" istället för "enkelt att tömma diskstället" :)

Här passade Ikeas besticklåda av plast in perfekt. Och för endast 19 kr var den ett klipp. Utöver besticken så finns det även plats för köksmandolinen, äppelklyftaren och tupperware gummiduk som jag fått som gåva på något plastparty och som är perfekt att öppna envisa burkar med.





Den som har god syn kan se att jag har märkt upp med lappar vad som ska ligga i varje fack. Praktiskt när man har en make som ofta frågar "var ska den här ligga?" Eller som ställer de saker han inte var de ska vara i en hög på diskbänken i avvaktan på att någon hustomte eller snäll fe ska komma och trolla bort sakerna till sina rätta ställen. Så tanken bakom mina lappar är att alla som är läskunniga ska hitta var varje sak har sin plats. Och givetvis därmed också lägga saken på rätt plats.

För det är en nödvändighet, inte bara om man bor trångt eller har många barn hemma. Varje sak i hemmet bör ha sin egen plats. Och dessutom bör alla i hushållet veta var den platsen finns. På så sätt slipper man leta efter saker och dessutom är det lätt att lägga tillbaka det man använt på rätt ställe. Oerhört tidsbesparande i långa loppet.





I nästa låda har vi den platsbyggda förvaringen som jag inbillar mig att någon tidigare hyresgäst har byggt i ordning. Eller så kanske det tillhörde standardutrustningen från början när huset byggdes? Jag har ingen aning. Hur som helst har jag här använt mig av Ikeas Variera lådmatta som jag har klippt till så att den passar i varje fack. Sen har jag grupperat köksattiraljerna och stoppat ner dom där de får plats. Ett fack för potatisskalarna, ett för vitlökspressen, ett för tårtspaden, ett för sugrören osv. Praktiskt med många fack eftersom det är enkelt att hitta det man letar efter då man slipper rota runt i en hög av saker.



 Då flyttar vi oss över till andra sidan av diskbänken och direkt under skärbrädan var redan lådan förberedd för förvaring knivar. Mycket praktiskt. Så det var bara att placera våra knivar i de hållare av trä med skåror i som någon har tillverkat. I mittenfacket fanns det inga hållare men där passade istället ett knivställ med tre knivar i, som jag hittade på Ikea för 25 kr, perfekt. Även i denna låda har jag lagt lådmatta i botten. Längst upp i denna kökslåda finns det till och med ett lite mindre fack där knivsliparen ryms.




I sista lådan, som var uppdelad i tre delar med hjälp av stödväggar av trä, klippte jag isär ett vanligt bordsunderlägg av plast som jag lade i botten. Här förvaras saxar och lite köksredskap som är bra att ha nära spisen. Och här ser jag på bilden att jag har alldeles för många saxar och dessutom två grilltänger. Onödigt att ha så många saxar och två grilltänger. Jag ska undersöka om någon av våra barn behöver något av det.

Det var allt för denna gången.
På återseende!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar