torsdag 22 augusti 2013

5:2 dieten

Som så många andra är även jag nyfiken på den populära 5:2 dieten där man äter som vanligt fem dagar i veckan och halvfastar två dagar. 

Bildkälla: www.adlibris.com

Enligt läkaren Michael Mosley, som gjorde den omtalade dokumentären "Ät, Fasta och Lev Längre" som visades på Vetenskapens Värld i våras, finns det många fördelar med periodisk fasta såsom exempelvis minskad risk för diabetes och hjärtsjukdomar. Mosley har även skrivit en bok med rubriken "5:2 dieten, Friskare, Smalare, Längre liv med halvfasta"

Så i måndags slog jag till och köpte boken och i tisdags så körde jag min första halvfastedag. När man halvfastar ska man äta max 500 kcal om man är kvinna och 600 kcal om man är man. Det motsvarar ungefär en fjärdedel av det normala dagsintaget.

Hur gick det då? Jo, jag trodde nog att jag skulle vara hungrigare än vad jag blev men den största överraskningen var att jag idag, dvs dagen efter halvfastan, inte var ett dugg hungrig när jag vaknade. Jag hade trott att jag skulle äta mer än vanligt idag för att kompensera gårdagen men istället har jag fått påminna mig själv om att äta ordentligt. Däremot var jag rätt hungrig innan jag somnade igår kväll.

Vad äter man då när man begränsar sig till ett lågt kaloriintag under en dag?
Det finns en del receptförslag i Mosleys bok men även en hel del recept att hitta på olika bloggar som har börjat dyka upp och som är inriktade just på 5:2 dieten. Själv hittade jag gårdagens meny hos tidningen Må Bra.  På tidningens hemsida kan man även hitta en kaloritabell för att snabbt och lätt ta reda på hur många kalorier olika matvaror innehåller.

Jag kommer att spara mina dagsmenyer här på bloggen vartefter så att jag har dom samlade när jag behöver receptinspiration.

Är det någon annan som kör med 5:2 metoden?
Jag tar gärna emot tips på bra bloggar om 5:2 så jag kan få lite inspiration eftersom jag har planerat att följa denna diet under hösten.

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Svorskan har också börjat. Hennes blogg kan du ju kika in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!
      Kikar in hos Svorskan på en gång!

      Radera