fredag 15 november 2013

5:2 - Fastedag 13

Märkligt nog var jag inte hungrig alls tidigt under dagen. Detta tillsammans med en fullspäckad dag gjorde att dagens första måltid blev middagen. På något konstigt vis tycker jag att man blir hungrig först när man har ätit så inte långt efter middagen blev jag sugen på kvällsfika och det fanns ju kalorier så att det räckte till, så varför inte. 


Middag = Fisk med chili- och apelsinsås med grönsaker, 260 kcal

Till fisken behövs:
125 gram kolja- eller hokifilé, 101 kcal
saften från ½ apelsin, 11 kcal
1 cm färsk ingefära, skalad och finriven, 5 kcal
2 tsk söt chilisås, 23 kcal

Grönsaker att servera till fisken:
150 gram kokt broccoli, 51 kcal
80 gram vitkål, 18 kcal
64 gram squash, 11 kcal
stekta i 1 tsk olivolja, 41 kcal





Receptet till gårdagens goda fisk med chili- och apelsinsås fick jag en god vän. Hon har själv hämtat det från boken "Allt om 5:2 dieten" av Jacqueline Whitehart. 

Gör så här: 
Dela fiskfilén på längden så att du får två tunna filéer. Stek 4-5 minuter på varje sida på medelvärme i teflonstekpanna. Sänk värmen och häll i apelsinsaften. Tillsätt sedan ingefäran och den söta chilisåsen. Rör om försiktigt och vänd fisken så att dom blir helt täckta med sås. Låt stå ett par minuter så att allt blir genomvarmt. 

Till fisken åt jag kokt broccoli samt vitkål och squash som jag hade stekt lätt i lite olivolja. Det blev gott!



Efterrätt = ½ apelsin, 43 kcal





Efterrätten blev självklart den andra halvan av den apelsin som användes till fiskens sås.


Kvällsfika = ostmacka och äpple, 165 kcal
2 Finn Crisp, 43 kcal
2 ostskivor 17 %, 50 kcal
1 äpple, 72 kcal




Totalt antal förbrukade kalorier under dagen = 468 kcal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar