måndag 25 november 2013

Smygtitt på FlyLady - vecka 48

November är snart över och julen står inför dörren. Vi är nu också inne i månadens sista städzon och därmed är det vardagsrummet som står på tur. Det är inte ofta som vi får en hel vecka till förfogande inne i vardagsrummet så det känns härligt att så här inför jul hinna röja och städa ordentligt i vardagsrummet. 

SMYGTITT VECKA 48

Bildkälla: flylady.net



Utgångspunkten för veckans smygtitt kommer från FlyLadys hemsida. Detta är min egen sammanfattning vars syfte främst är att fungera som påminnelse och morot för mig själv i arbetet med att få ordning och reda här hemma. 


MÅNADENS VANA

Bildkälla: www.flylady.net


Varje månad fokuserar FlyLady på en viktig vana. Syftet med månadens vana är att underlätta vardagslivet. November månads vana är att planera matsedeln i förväg. På så vis kan vi spara både tid och pengar samtidigt som vi äter nyttigare mat. 



VECKANS ZON


Bildkälla: www.flylady.net

FlyLady har delat in hemmet i fem olika zoner. Varje månad arbetar vi igenom samtliga fem zoner, en i taget. Denna vecka håller vi till i vardagsrummet, som är zon 5.  


Bildkälla: www.bhg.com

Vardagsrummet är en plats där vi umgås med varandra. Här pågår olika aktiviteter. Vi tittar på TV, pysslar, gör läxor och leker. I vardagsrummet är det alltså lätt att det dras fram en massa saker som vi måste komma ihåg att plocka undan efter oss när vi är klara. 


Två enkla tips för att hålla ordning i vardagsrummet är att:

  1. plocka undan sakerna och lägg dessa på rätt ställe när du är klar med dom 
  2. rätta till soffkuddar och plädar och se till att det är undanplockat innan du går och lägger dig

Korgknepet


Korgknepet

Ett annat tips är att använda sig av korgknepet. Varje familjemedlem har en egen korg med bärhandtag. På så vis blir det enklare att plocka undan efter sig. Genom att lägga leksakerna, pysslet, kläderna etc i korgen går det lätt att bära tillbaka sakerna till sin rätta förvaringsplats. Om någon har glömt att plocka undan efter sig är det enkelt att själv stoppa ner varje persons prylar i respektive korg och sedan får var och en tömma sin egen korg nästa dag. När våra barn var små hade dom varsin korg som dom ibland fick ta en tur med runt i hemmet innan sovdags för att se om det fanns något som dom hade glömt att plocka undan under dagen. 



NYBÖRJARE = DECLUTTRING


Som nybörjare startade jag med att följa FlyLadys 31 BabySteps i en månad. Där får man bl.a. lära sig att det är viktigt att rensa i röran för att kunna få ordning hemma. Därför startar man alltid med 15 minuters dagligt decluttrande, dvs man rensar i röran och plockar undan saker som man inte längre behöver, använder, älskar eller som man har flera utav. Detta är något som man gör istället för att storstäda. 


FlyLady rekommenderar att man tar tre olika kartonger som man kan lägga sakerna som man rensar ut i. 

  1. En kartong för sånt som ska sparas - men läggas på annat ställe, 
  2. en kartong för bortskänkes 
  3. och en för saker som ska slängas/lämnas till återvinningen. 

Bildkälla: www.flylady.net



FÖR DIG SOM HAR KOMMIT EN BIT PÅ VÄG = STORSTÄDNING


För dig som är färdig med decluttrandet i vardagsrummet och som alltså har ett vardagsrum där alla saker ligger på rätt ställe, används och är omtyckta är det kanske dags att göra en rejäl storstädning i vardagsrummet..

FlyLady tagit fram en storstädningslista för vardagsrummet, som du kan utgå från när du själv skapar din egen detaljerade storstädningslista. Det är viktigt att du själv anpassar städlistorna utifrån ditt hem och din familjs behov.


Du behöver absolut inte göra hela storstädning av vardagsrummet på en och samma dag. Det kanske passar bättre att dela upp städningen på några eller alla veckans sju dagar. 
Det är också viktigt att tänka på att i början kanske man inte hinner med hela listan på en enda vecka och det gör inget! Vi kommer ju att komma tillbaka till vardagsrummet om en månad igen och då är det bara att fortsätta där du slutade sist.

Så det kan alltså vara smart att förvara din storstädningslista i en plastficka så att det går lätt att markera med en whiteboardpenna vilka uppgifter som är klara. Sätt gärna upp listan på ett ställe där alla i familjen ser vad som ska göras så blir det lättare att hjälpas åt och att pricka av dom olika punkterna vartefter dom är färdigstädade.


Bildkälla: flylady.net


Så här kan ett exempel på en detaljerad lista för storstädning av vardagsrummet se ut:


  1. Städa bort allt som inte hör hemma i vardagsrummet
  2. Städa i ordning i bokhyllan, rätta till böcker, damma
  3. Städa i ordning i lådor, TV-möbel, bland DVD-skivor etc.
  4. Gå igenom tidningshållaren och lämna gamla tidningar till återvinningen
  5. Damma av eller diska prydnadssaker, damma även fotoramar och tavlor
  6. Damma av lister, ovanpå höga hyllor, dörrkarmar, taklampor etc.
  7. Putsa fönster och TV-skärmen samt ev. vitrindörrar
  8. Torka av dörrar, karmar och lampknappar från fingeravtryck
  9. Torka av bord och andra möbler som behöver rengöras
  10. Dammsug soffa och fåtöljer, lyft på sittdynorna 
  11. Dammsug även under soffan och andra möbler
  12. Ge eventuellt blommorna en dusch
  13. Våtmoppa golven
  14. Vid behov piska, vädra eller tvätta mattorna
  15. Behöver plädar eller soffkuddar tvättas?
  16. Kanske är det nu dags att börja julpynta i vardagsrummet så att det är klart till den 1:a advent?

KELLYS UPPDRAG

Bildkälla: www.flylady.net

Ett bra sätt att få hjälp i arbetet med att få ordning på veckans zon är att göra Kellys uppdrag. Kelly är FlyLadys medarbetare och varje vardag erbjuds vi ett uppdrag som äger rum i veckans zon. 

  • MÅNDAG - Idag är uppdraget att ta en kasse och sedan ägna 15 minuter åt att leta rätt på skräp i vardagsrummet som kan slängas. Det kan t ex vara gamla tidningar, godispåsar på soffbordet, skräp som har hamnat under soffdynorna eller som göms på golvet längst in under soffan. Sätt din mobiltelefon på 15 minuter och gör så mycket du hinner på den kvarten. 
  • TISDAG - På tisdag tar vi en kasse och sätter återigen mobiltelefonen på 15 minuter. Nu tar vi tag i allt sånt som inte ska ligga i vardagsrummet. Vi plockar upp kläder som är slängda i soffan, leksaker som ligger på golvet och annat som inte hör hemma i vardagsrummet. När vi är klara ser vi till att lägga sakerna på sina rätta platser. 
  • ONSDAG - Nu är det dags att ta dammvippan och dammtrasan och damma dom ställen som på grund av sin höga höjd ofta glöms bort. Det handlar t ex om att damma ovanpå höga hyllor, tavelramar, gardinstången och ovanpå dörrkarmen. Kelly föreslår att du fortsätter med att damma resten av vardagsrummet imorgon (dvs damma eller torka av prydnadssaker och bord, TV och tv-bänk mm). Jag kommer dock att damma hela vardagsrummet idag för att istället ägna morgondagen åt vår bokhylla som behöver en översyn.
  • TORSDAG -  dagens uppdrag från Kelly är att damma eller torka av prydnadssaker och bord.  Damma även av TV:n och tv-bänken. Eftersom jag passade på att damma sånt redan igår så ägnar jag torsdagen åt vår bokhylla. Rensar ut böcker och saker som kan skänkas vidare samt dammar och plockar i ordning i bokhyllan. 
  • FREDAG - sista dagen i vardagsrummet och idag dammsuger vi noggrant vardagsrummet i varje hörn. Glöm inte att dammsuga även under soffan om du kommer åt. Avslutningsvis våtmoppar vi golvet så att golvet blir riktigt rent och fräscht. 

2 kommentarer:

  1. Motivation är vad som får oss att börja och vana är vad som får oss att fortsätta läste jag på Flylady-hemsidan. Du har motiverat mig att prova då jag är fullständig novis på att rensa. Jag får börja med babysteps och det verkar passa bra den här veckan för vardagsrummet har alltid högsta prio hos oss eftersom vi spenderar mest vaken tid hemma där, jag och sonen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du har fått inspiration Jessica!
      Det är smart av dig att börja med BabySteps, ett litet steg i taget tar oss långt!

      Radera