söndag 17 november 2013

Innan Jag Somnar

Helgens läsning blev en bok som en av våra döttrar har lånat mig. När vi träffades senast så tryckte hon denna bok i näven på mig och sa, LÄS!

Jag slog mig ner i vår soffa framför brasan och började läsa. Sedan var jag fast. Denna bok är en riktigt bladvändare.

Innan jag somnar av S.J. Watson


"Innan jag somnar" handlar om Christine. Varje natt när Christine somnar raderas hennes minne och på morgonen när hon vaknar är det helt blankt. Hon vaknar upp utan att veta var hon är eller vem hon är. Och vem är mannen som ligger bredvid henne? Mannen som varje dag tålmodigt förklarar att han är hennes make. Varje dag måste Christine börja om från början och lära känna sig själv. Men en dag börjar Christine föra dagbok. Dagboken blir en skrämmande läsning med minnesfragment som gör att Christine inte vet vem hon kan lita på.

Själva storyn i sig är skrämmande. Bara att tänka tanken att man skulle vakna upp varje morgon utan några som helst minnesbilder om vem man är eller minnen av dom man älskar är skrämmande.Vem är man om man inte har några minnen alls? Boken är helt klart både läsvärd och spännande.

Steven "S.J." Watson är en engelsk författare och "Innan jag somnar" är hans debutroman. Berättelsen kommer på film nästa år med Nicole Kidman i huvudrollen.

Jag ger denna bok betyget 4/5. 

2 kommentarer:

  1. Älskade den här! Det ska bli spännande att se filmen sen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var den bra. Jag ser också fram mot att få se filmen!

      Radera