tisdag 26 november 2013

Kyckling med cashewnötter i Crock-Pot

I torsdags testade jag att göra kyckling med cashewnötter i vår Crock-Pot.
Det blev riktigt gott.




Ingredienser: 6 portioner

  • 900 gram kycklingfilé
  • 1 påse frysta wokgrönsaker
  • 1-2 dl cashewnötter 
  • 2 msk majsolja
  • sojasås, jag använde 3/4 dl då det var allt jag hade hemma, vi tyckte dock att det var för lite sojasås, så nästa gång kommer jag att använda mer sojasås
  • 2 msk risvinäger
  • 6 msk ketchup
  • 2 msk farinsocker
  • 1-2 pressade vitlöksklyftor
  • en liten bit färsk riven ingefära
  • 1/2 tsk red hot chili flakes från Santa Maria 
  • ca 4-5 dl kycklingbuljong (hade bara hönsbuljong hemma så då tog jag det istället)





Gör så här:

  1. Skär kycklingen i lagom stora bitar. 
  2. Lägg kycklingbitar och wokgrönsaker i ett par lager i pottan.
  3. Blanda ihop en sås av olivolja, sojasås, risvinäger, ketchup, farinsocker, pressad vitlök, kryddor och riven ingefära. Häll såsen över kycklingen och grönsakerna. 
  4. Häll sedan över buljongen. 
  5. Tillaga på hög värme i 2-4 timmar eller tills maten är klar.
  6. Häll i cashewnötterna strax innan servering och rör om. 
  7. Serveras med ris. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar