torsdag 14 november 2013

Menyplanering

FlyLady fokuserar varje månad på en specifik rutin vars syfte är att underlätta vardagslivet.


NOVEMBER MÅNADS VANA = MENYPLANERING


Bildkälla: craftingandquilting.blogspot.se


Genom att planera maten i förväg sparar vi både tid och pengar

  • Skriv en veckomeny med inköpslista på en bestämd dag varje vecka. Sätt in dessa i familjepärmen när veckan har gått så att du kan använda samma meny flera gånger. På så vis räcker det med att göra totalt ca 5-6 olika veckomenyer.

  • Ett tips för att minska tankearbetet är att ha olika typer av maträtter olika dagar i veckan  t ex varje torsdag är det soppdag, måndagar innebär köttfärsdag etc.

  • Om du vill kan du istället göra olika menykort med färdiga recept på baksidan som du kan sätta upp på en menytavla som exempelvis den som syns på bilden här ovanför. Då är det enkelt att sedan sätta ihop en veckomeny genom att välja bland dom olika menykorten. 


  • Se också till att alltid ha basmat hemma genom att använda en permanent inköpslista där du enkelt kan markera när någon matvara har tagit slut. Se till att du förvarar den permanenta inköpslistan på en lättillgänglig plats, exempelvis på insidan av skafferidörren, så att det blir enkelt att markera den vara som har tagit slut.

Planerar du er matsedel i förväg? 
Har du något bra tips att dela med dig av så hojta till!

4 kommentarer:

  1. Vi har en meny på 6 veckor som rullar. Har haft samma sen i våras och det är först nu som jag bytt ut några maträtter. Menyn är måndag-fredag./abinito

    SvaraRadera
  2. Om barnen säger något de är sugna på skriver jag genast upp det på första, bästa lediga plats i matlistan och så fyller jag på efter hand. Har även en lista med vad som finns i skafferi och frys som jag utgår ifrån och har hela tiden full koll på vad vi har hemma och vad som behöver handlas hem. Jag skrev ett inlägg om det förut: http://www.lilith.se/2013/06/flylady-dag-27.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen koll på matplaneringen Lilith!
      Jag läste inlägget på din blogg. Jag är mäkta imponerad över din månadsplanering!

      Radera