Bildkälla: flylady.net |
Jag har skrivit lite förut om att rensa i röran eller declutter som FlyLady kallar det.
Se t ex HÄR , HÄR, och HÄR.
Decluttra har på det svenska städforumet SKRUBBA översatts till bort med överflödet av grejor, vilket är en väldigt bra beskrivning av vad det handlar om.
Det finns flera anledningar till att Decluttra känns som en viktig sak för mig att prioritera högt just nu.
Bildkälla: Flylady.net |
- dels är det februari månads fokus hos FlyLady
- dels är det en av grunderna i FlyLadys koncept
- dels är det något som i högsta grad hjälper oss att få ett mer lättstädat hem vilket inte bara spar tid utan även leder till harmoni och välmående
- dels är det precis vad jag behöver göra här hemma
Därför kommer jag att skriva en liten miniserie av inlägg med tips om hur man kan göra för att rensa i röran eller decluttra som inspiration både till mig själv och andra.
Idag kommer jag att gå igenom DET DAGLIGA DECLUTTRANDET och i senare inlägg kommer jag att ge tips om andra metoder man kan använda sig av för att rensa i röran hemma.
DET DAGLIGA DECLUTTRANDET 15 MINUTER/DAG
Bildkälla: Flylady.net |
När man följer FlyLadys koncept ingår bl.a. att man ska decluttra 15 minuter varje dag.
Hur gör man då det?
Jo, man tar fram tre olika lådor, påsar eller vad man nu vill använda och märker lådorna enligt följande:
- Bortskänkes
- Spara som ska läggas på sin plats
- Skräp som ska slängas
Bildkälla: Flylady.net |
Det är viktigt att man inte plockar fram mer än man hinner rensa klart på 15 minuter för annars blir det hela oöverstigligt jobbigt.
Tänk på att detta är något som du ska göra en kvart varje dag.
Och om vi räknar med att vi decluttrar 15 minuter 6 dagar i veckan så blir det tillsammans 1,5 timme i veckan. Så till sist kommer vårt hem att vara färdigrensat och vi kommer då att ha ordning och reda hemma istället för kaos.
När sedan klockan ringer efter 15 minuter så upphör själva rensandet istället ska vi då se till att;
- dom saker som ligger i korgen för SPARA, läggs tillbaka på sin rätta plats. Varje sak i hemmet ska ha en egen plats. Har vi ännu inte hittat en plats för saken kan vi åtminstone lägga den i en egen korg i det rum som saken ska vara i.
- det som ska KASTAS bär vi iväg till grovsopen, soptunnan eller återvinningen.
- och lådan med BORTSKÄNKES kan man när den är full ställa i bilen för vidare transport till någon som bättre behöver sakerna, det kan vara en vän eller någon hjälporganisation.
Kram
Linn
Älskar detta inlägg! Så bra tips
SvaraRadera