lördag 6 april 2013

Är du en vikare eller en rullare?

Okej, jag erkänner!

Jag är en riktig nörd när jag kommer igång. Denna vecka hade jag bestämt mig för att fixa linneskåpet här hemma. I går tömde jag linneskåpet och började rensa bort, sortera i högar och vika om det som ska vara kvar.

Bildkälla: elanorascorner.blogspot.se


Jag hittade till och med en jättebra film på nätet om hur man viker handdukar som ett proffs, så naturligtvis var jag tvungen att testa lite olika vikningar också.





Det är filmen här ovanför som jag kollade på där Malin som är produktchef för frotté på Hemtex ger tips om hur man viker handdukar och badlakan på ett proffsigt sätt. Men även visar hur man kan vika en elefant!

Mitt i detta, när jag viker handdukar och badlakan för fullt. Medan gardiner, dukar och lakan ligger spridda i en röra runt om i hela vardagsrummet, kommer kära maken hem tidigt från jobbet och vill  att vi ska åka till vår lilla stuga på landet. För första gången tvekade jag inför frågan, till min mans stora förvåning. Men jag var ju så inne i att vika elefanter av handdukar ;)


Bildkälla: commons.wikimedia.org

Men som tur är tog jag snabbt mitt förnuft till fånga och lämnade ett kaotiskt vardagsrum, fullt med textilier av olika slag, både högt och lågt. Så nu har jag ingen brist på sysselsättning när vi kommer hem på söndag kväll.

Det är inte min elefant som syns på bilden här ovanför. Min elefant blev tyvärr inte så himla lik en elefant. Men något som jag däremot lärde mig av filmen var att vika handdukar och badlakan som ett riktigt proffs. Knepet visade sig vara rätt simpelt när man väl fick veta det, nämligen att lämna en liten springa för att få den där snygga platta handduken. Ni förstår vad jag menar om ni kollar på filmen.



Bildkälla: iheartorganizing.blogspot.se

Och titta bara på bilen här ovanför så snyggt och prydligt det ser ut när handdukarna förvaras proffsigt vikta ovanpå varandra. Gärna sorterade i såväl storleks- som färgordning också.


Bildkälla: marthastewart.com

Bildkälla: flickr.com
När det handlar om 
hur man ska 
förvara sina handdukar 
och badlakan 
verkar vi vara uppdelade
 i två olika läger
Dom som viker sina 
handdukar och dom 
som rullar sina handdukar. 
Vän av ordning ställer sig 
då genast frågan vilket av dessa två olika
 sätt som är bäst?





Sanningen är att det inte finns något rätt svar på den frågan. Det handlar helt enkelt om vad som passar bäst för just dig. Och ofta är det i sin tur beroende på hur dina möjligheter till förvaring av handdukar och badlakan ser ut.

Förespråkarna av rullade badlakan påtalar ofta att den modellen tar mindre plats. Och det är ett faktum som är korrekt. Man får nämligen rum med fler badlakan på samma yta när man rullar jämfört med när man viker.

Oftast är dock det effektivaste sättet att blanda dom olika metoderna för att använda den tillgängliga förvaringsplatsen på bästa sätt. Så som exempelvis på bilden här nedanför där man förvarar både vikta badlakan och rullade handdukar i linneskåpet.



Bildkälla: www.bhg.com


Bildkälla: campclem.com

 Gina Grace som driver bloggen campclem.com.  är en förspråkare för att vika handdukar och badlakan. 

På bilden här till vänster visar hon oss hur hon gör när hon viker sina handdukar.

Om du har tittat på videon från Hemtex som ligger upplagd i början av detta inlägg så ser du snabbt att hon viker på samma sätt som Malin från Hemtex lär oss.

Dock vill jag här peka på att till skillnad från Malin så poängterar inte Gina att det krävs en liten springa mellan ändarna på handduken eller badlakanet när du gör stegen 4 och 5. Missar du den lilla detaljen så blir den vikta handduken definitivt inte lika snygg!

Det är detaljerna som det hänger på.

Så om du är en vikare, glöm för allt i världen inte den viktiga lilla springan!






Bildkälla: houseandhome.com

Och visst är det fint med ett helt skåp fyllt med vikta handdukar och badlakan. Här är det viktigt att tänka på att inte göra staplarna för höga eftersom då blir dom rangliga och kan börja rasa vilket gör att det genast ser rörigt ut i linneskåpet. 

Det är också grymt smart att ta till olika knep för att dela upp högarna sinsemellan t ex genom korgar, bokstöd eller upp-och-ner vända hyllkonsoller som vi kikade på i ett tidigare inlägg om bra tips för att få ordning i linneskåpet.



Bildkälla: buenosburritos.blogspot.se
Bildkälla: buenosburritos.blogspot.se





















Men givetvis är det också både snyggt och praktiskt att rulla sina handdukar och badlakan. På bilderna ovan ser vi foton tagna av Jane Rusell som driver bloggen buenosburritos.blogspot.se och om du kikar in hos henne så har hon lagt upp en hel serie av bilder som beskriver exakt hur man gör för att få till snygga rullar av sina handdukar och badlakan på det bästa sättet.



Bildkälla: designtrendsblog.onsugar.com

Det är ju ingen hemlighet att jag är en stor förespråkare för stationstänkandet, dvs, att man ska förvara saker som hör ihop tillsammans och dessutom på det ställe där sakerna ifråga används.

Och när vi pratar om att vika eller rulla handdukar så tycker jag att en stor fördel med att rulla handdukar är att det gör det enklare att kunna förvara dom i badrummet även om man inte har något skåp för textilier i sitt badrum. På bilden här ovanför har man t ex rullat ihop handdukarna och ställt dom upp i en korg som förvaras direkt på golvet. Enkelt, snyggt och praktiskt.



Bildkälla: decoratingfiles.com


Ett annat sätt är att förvara rullarna i korgar som man fäster på väggen. På båda dessa senare bilderna har man valt att använda sig av vita handdukar och badlakan. Jag gillar när det ser enhetligt ut och det är också praktiskt när samtliga badlakan har samma färg.

Dom sista 7-8 åren innan vår flytt, nu i början av detta år, så hade vi endast vita handdukar och badlakan hemma. Han man en bunt med tonåringar hemma som dessutom gärna ägnar sig åt träning så går det åt många badlakan per dag. Då blev det en tidsbesparing att köpa ett gäng vita badlakan/handdukar av god kvalitet som kunde tvättas på hög värme så fort en maskin blev full.



Bildkälla: decoratingfiles.com/

Bildkälla: homedit.com


 På bilderna här ovanför syns till vänster ett exempel där man har använt ett tidningsställ och till höger ett vinställ till förvaring av handdukar. Bilderna visar också att det även kan vara fint med olikfärgade handdukar.

Ett problem som vi hade när barnen var yngre var att använda badlakan hamnade överallt utom där dom skulle vara. Och det var ingen som erkände vems handduk det var frågan om som låg slängd på golvet i vardagsrummet. Så på den tiden fick vi införa ett annat system nämligen att köpa olika färger på handdukarna till var och en i familjen. Det fungerade så pass bra att våra numera vuxna barn fortfarande minns vilken färg som var deras, för naturligtvis fick dom även samma färg på sina tandborstar och övriga attiraljer.


Bildkälla: foxhollowcottage.com

En person som har lyckan att kunna ägna ett helt skåp åt sina handdukar är Shannon som driver bloggen foxhollowcottage.com. Hon har verkligen fått till en både snygg och praktisk förvaring i sitt skåp. Så kika gärna in hos henne om du vill ha lite inspiration och tips.

För den som vill ha lite mer inspiration om hur man istället kan få till bra förvaring trots att man inte har så stor plats så har jag i ett tidigare inlägg om bra och billig badrumsförvaring visat hur man kan förvara handdukar i tomma konservburkar, gamla omgjorda och vägghängda byrålådor, på stegar m.m. 

Imorgon tänkte jag fortsätta spinna vidare på detta med linneskåp genom ett inlägg om hur man viker och förvarar lakan på bästa sätt. Där har jag fått lära mig två helt nya modeller som jag gillar och gärna vill dela med mig av!


Nu är det dags att avsluta detta långa inlägg men först är jag bara så nyfiken!
År du en vikare eller en rullare?

Kram
Linn

8 kommentarer:

  1. Jag är en vikare :D Fast det blir inte så bra som på bilderna xD

    Det var nästan inget speciellt i den :( 3 olika testparfymer till killar, 1 till tjej, vattenflaska, en lotion, två anisktskrämer, ja typ det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men alltid roligt med en goodiebag iaf!

      Radera
  2. Jag är också en vikare. "Uppfostrad" till det.
    Ser fram emot inlägget med lakanen där jag också är en inbiten vikare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag lagt ut inlägget om lakan.

      Jag är uppfostrad som rullare både när det gäller lakan och handdukar men numera har jag nog övergått till att bli mest en vikare.

      Jag antar att man får prova sig fram och se vad som passar bäst :)

      Radera
  3. Jag är en vikare, får inte till det där med att rulla.
    Var nästan liten sugen på att vika om mina handdukar efter att jag läste detta inlägget igår. Men jag var ju liksom klar och nöjd. Får prova vika på detta sätt nästa gång. Huvudsaken för mig är att handdukarna fyller ut på djupet.

    Men korgarna på väggen var verkligen smart. Har velat ha en liten förvaring på vår gästtoalett för de ´handdukar vi brukar ha där. Tror faktiskt jag ska leta efter en lagom liten korg för det ändamålet.

    Hoppas du lätt tar dig genom berget i vardagsrummet när du kommer hem ikväll!
    Kram Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du är klar med ditt linneskåp!

      Ja, jag hoppas verkligen att jag orkar fixa berget i vardagsrummet i kväll men tyvärr verkar det bli sent innan vi kommer hem så jag antar att det kanske får vänta till morgondagen. Det lär ju inte försvinna av sig själv i alla fall :)

      Tror det blir snyggt med en liten korgförvaring för handdukar på gästtoan!

      Kram
      Linn

      Radera
  4. vilka underbara bilder fån Iheart Organizing. Ordning och reda-porr på högsta nivå. Bokmärkes genast.
    /angio101

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig angio101!

      I heart Organizing är en av mina favoritbloggar.
      Så fina bilder, många bra idéer och precis som du säger ordning & reda-porr för oss som älskar sånt :)

      Kram
      Linn

      Radera