söndag 14 april 2013

Fixa Frysförvaringen

Jag har letat information om frysförvaring. Vårt problem är att vår frys är så liten och att jag gärna vill få rum med färdiga matlådor att ta med till lunchen, färdiga infrysta råa rätter som det är bara är att slänga i Crock Poten samt givetvis frysta grönsaker, frysta bär till smoothies och kött, kyckling eller fisk köpta när det är billigt och lite glass och ...

Ja, ni förstår att vår lilla halvfrys inte räcker långt. Hade vi haft plats hade jag nog köpt en extra liten frysbox att ha vid sidan om som extraförvaring. Men istället får man som vanligt tänka till lite smartare istället när det gäller att få till en bra förvaring i frysen.

I detta inlägg kommer jag alltså att dela med mig av en del av den information och inspiration som jag har samlat in gällande smart frysförvaring.


AVFROSTA & RENGÖRA FRYSEN


Bildkälla: news.consumerreports.org

När det gäller information om hur frysen bör rengöras gillar jag som alltid Martha Stewarts checklistor för städning och rengöring. Givetvis har hon även tagit fram en egen checklista just för frysen som du själv kan läsa och skriva ut genom att trycka på länken.



Bildkälla: www.clasohlson.com

Mitt eget favorittips när det gäller att frosta av frysen är, som jag tidigare har berättat något som jag upptäckte först för några år sedan, nämligen avfrostningdukar  En enda avfrostningsduk suger upp ca 5 liter vatten. Man lägger alltså den i botten av frysen så suger den upp allt vatten som rinner ner när isen tinas upp,

När jag väl upptäckte att dessa fanns blev det plötsligt betydligt enklare att frosta ur frysen. Jag brukar köpa dessa avfrostingsdukar på Clas Ohlson där dom säljs i 2-pack för 69 kr. Så varje förpackning räcker alltså till två frysavfrostningar.

Givetvis passar man också på att gå igenom den mat som finns i frysen när man frostar ur den. Man kontrollerar om det är någon mat om har blivit för gammal eller som har fått frysskador etc.


HUR KALLT ÄR LAGOM I FRYSEN?


Till att börja med är det bra att kolla vilken temperatur man har i frysen. Enligt Livsmedelsverket bör temperaturen i frysskåpet vara - 18 grader. 




Bildkälla: www.miniinthebox.coml



PLANERA - GÖR EN KARTA ÖVER FRYSEN


Därefter är det smart att göra en plan över hur man vill organisera frysförvaringen. En som har tagit fasta på detta är Brenda som driver den populära matbloggen www.mealplanningmagic.com



Bildkälla: www.mealplanningmagic.com


På bilden här ovanför syns hur Brenda (Meal Planning Mom) har gjort en enkel karta över frysen som hon också har satt upp på frysdörren. På så vis blir det enkelt för alla i familjen att hitta var olika frysvaror finns någonstans.

Speciellt viktigt skulle jag tro att det är om man har en stor frysbox men givetvis fungerar denna modell lika bra på en vanlig stående frys. Som ni kan se har Brenda delat in frysen i olika stationer där exempelvis frukt och grönt förvaras högst upp till höger medan kött och fisk förvaras längst ner till vänster.



Bildkälla: www.squawkfox.com

En annan bloggare är Kerry K. Taylor, som på sin blogg www.squawkfox.com bjuder på mycket matnyttig information och tips, t ex denna fina mall för att göra en egen fryskarta som du kan ladda ner gratis från hennes blogg.


FÖRVARING - VAD, VAR & HUR?


Även denna fina bild kommer från Kerry K. Taylor. Jag gillar den för att jag tycker att hon på ett enkelt sätt har fått med det mesta om vad man bör tänka på vid frysförvaringen.


Bildkälla: www.squawkfox.com


  • Packa platt eftersom frysvarorna då dels fryses ned snabbare och dels tar mindre plats. En fyrkantig burk med matrester i är betydligt enklare att förvara i en trång frys än om man använder runda burkar där det försvinner tomma ytor som inte kan användas. En tillplattad plastpåse med rå köttfärs går betydligt snabbare att såväl frysa in som att tina upp än om man slänger in köttfärsen i en klump i frysen.
  • Tänk stationsförvaring och gruppera olika kategorier av varor som hör ihop tillsammans. Om du har möjlighet är det smart att ha en hylla eller låda till vardera matkategori, t ex en till grönt och bär, en till fisk och kött, en till färdiga matlådor etc. Det gör det betydligt enklare att hitta det som du letar efter. 
  • Märk upp vad som finns i varje påse eller matlåda som du stoppar in i frysen. Glöm inte att ange datumet. Vi tror att vi ska komma ihåg men när man har en massa frysta påsar eller burkar som ser likadana ut är det svårt att skilja dom från varandra. (Vilket fick mig att tänka på dessa två otroligt dråpliga och roliga inlägg hos Magdalena Graaf, som har en härlig blogg där hon verkligen bjuder på sig själv. Del 1 och del 2. )
  • Använd tät förvaring eftersom maten annars kan få frysskador när den utsätts för luften. 
  • Avfrosta frysen vid behov. Det är även ett sätt att spara energi och pengar. Håll koll på temperaturen,  -18 grader är lagom i frysen enligt Livsmedelsverket. 
  • Ha koll på vad som finns i frysen genom att t ex göra en enkel frysinventeringslista. På så sätt spar du också tid och pengar genom att slippa slänga för gammal mat och genom att slippa köpa dubbelt upp samt att det är lättare att få inspiration till matlagning och att göra veckomenyer om man vet vad som finns hemma. Tips på olika frysinventeringslistor finns längre ner i detta inlägg. 


FÖRVARINGSINSPIRATION


Jag älskar att kika in hos andra för att se hur dom har löst sina förvaringsproblem. Alltid hittar man någon lite godbit här eller där som man själv kan använda. Tycker du som  jag så häng med  så mygkikar vi lite hemma hos olika människors frysskåp. 



BIldkälla: thisladyshouse.com


Jayme visar på bloggen thisladyshouse.com hur hon har fått fin ordning på sin familjs frys genom att använda förvaringskorgar av plast uppmärkta med etiketter utifrån vilken typ av matvaror som förvaras i respektive låda, t ex kyckling eller grönsaker.

Jag blir också alldeles extra nyfiken över den låda som har rubriken "Wild Game". Vad finns däri? Är det en överraskning där man får ta en vild chans för det kan vara vad som helst som man får till lunch om man plockar något ur den lådan?

Notera också att plastlådorna är helt raka dvs. dom är inte smalare nedtill och vidare upptill som många billiga plastlådor kan vara. Så om man vill använda sig av denna smarta idé gäller det alltså att mäta ytan noggrannt och också ha koll på lådornas form för att kunna utnyttja ytan så effektivt som möjligt.

















Före-bild till vänster och efter-bild till höger. Bildkälla: therewasacrookedhouse.wordpress.com

Även om man endast har ett litet frysfack så kan det göra en stor skillnad om man tänker till på förvaringen. Se till exempel på bilderna här ovanför, där Jade från bloggen therewasacrookedhouse.wordpress.com bjuder oss på en före- och en efterbild från när hon organiserade frysfacket med hjälp av lådor. 




Bildkälla: www.organisingtomakelifeeasier.com



Även Jade med bloggen www.organisingtomakelifeeasier.com har använt sig av lådor med etiketter, utifrån stationstänkandet, i sitt side-by-side frysskåp, dvs att hålla ihop varor som hör ihop på en och samma plats/station. Såsom vi exempelvis ser på bilden ovan där  hon förvarar bröd har en egen låda, ost en annan låda osv.




Bildkälla: krazycakelady.blogspot.se


Titta på denna bild! Se så mycket, Summer  med bloggen krazycakelady.blogspot.se, har fått plats med i sin frys genom att packa maten platt i plastpåsar (troligen zip-lockpåsar) som har staplats ovanpå varandra.

Summer är även duktig på detta med att förbereda middagarna i förväg. Antingen genom att göra en stor sats med mat när man ändå håller på och lagar mat eller genom att frysa in färdiga middagspåsar innehållandes rå mat som bara plockas fram och läggs ner i en Crock Pot och sedan sköter sig maten själv så att den är färdig när du kommer hem från jobbet. Är du nyfiken på hur hon gör för att  på så vis spara både tid och pengar? Kika in på hennes blogg och läs mer!




Bildkälla: lovingmynest.com


Om du är intresserad av att spara tid och pengar när det gäller matlagning så rekommenderar jag verkligen även Jessicas blogg lovingmynest.com.

I detta inlägg beskriver och visar hon hur hon gör för att förbereda hela 34 måltider på en enda dag. Tänk att bara behöva stå och förbereda hela månadens mat en gång per månad.

Resten av månaden finns maten färdigförpackad i middagsportioner som du bara lägger ner i din Crock Pot på morgonen och sedan inte behöver tänka mer på maten förrän det är dags för att äta middag.

Är det någon som börjar ana varför jag så gärna önskade mig en egen Crock Pot? Och nu även önskar mig en större med automatisk timer och varmhållningsfunktion?


MÄRKNING AV MATEN


För att slippa råka ut för obehagliga missöden, som t ex när Magdalena Graaf råkade värma upp hundens mat till sin lunch så är det viktigt att märka upp vad lådan eller påsen innehåller.

Även datumet är bra att ha med så att man kan vara säker på att maten fortfarande är fräsch. Och inte minst viktigt så att man vet att man äter maten i rätt ordning, dvs om man nästan alltid har fryst färdiggjord köttfärs hemma i frysen så är det ju bra om man alltid tar den äldsta förpackningen först.

Bildkälla: www.marthastewart.com

Här ovanför syns ett exempel på hur man kan märka upp sin mat. Det är Martha Stewart som bjuder på gratis nedladdningsbara etiketter där det bara är att skriva upp innehållet på raden högst upp för att sedan ringa in rätt datum. Det krävs dock att du har möjlighet att skriva ut etiketterna på självhäftande klisterark.



Bildkälla: www.squawkfox.com

Även Kerry K. Taylor erbjuder gratis nedladdningsbara etiketter till frysmaten från sin blogg www.squawkfox.com Det är bl a dom tjusiga etiketterna som ni ser här ovan men hon har även fler varianter av etiketter. Hon tipsar också om att det är klokt att skriva ut en bunt etiketter och att förvara dessa på en särskild plats i köket tillsammans med en penna så att dom blir enkla att använda.



INVENTERINGLISTA


Genom att använda sig av en intventeringslista för frysen förenklas matplanering och inköp rejält. För det är lätt att glömma bort vad som finns i frysen. Och ibland är den mat man var övertygad om skulle finnas kvar plötsligt försvunnen. Det finns som vanligt ett stort antal olika inventeringslistor att ladda ner från nätet för den som så önskar.



Bildkälla: squawkfox.com

 Till vänster: En inventeringslista där du förutom antalet av varje vara även kan anteckna inköpspriset, från www.squawkfox.com



Bildkälla: mealplanningmagic.com




Bilden till höger här ovanför: Uppdelad utifrån matgrupper, färdigrätter / Frukt & Grönsaker osv. Denna lista hittar du hos Meal Planning Mom  www.mealplanningmagic.com

Det finns alla sorters inventeringslistor att hitta gratis och om man inte är nöjd med någon av dom är det enkelt att göra en egen lista.

Det finns många fördelar med att ha råkoll på vad som finns i frysen. Dels slipper man råka ut för att något oväntat är slut, dels behöver inget ligga och bli för gammalt. Det gör också att det är lättare att planera veckomenyer utifrån vad som finns hemma. Det gäller bara att man ser till att hålla inventeringslistan uppdaterad och aktuell så att alla som tar något ur frysen också markerar det på listan.



Bildkälla: www.kaveyeats.com

Här ovanför syns ett exempel på en rejäl inventeringslista som inte går att missa. Bloggaren på www.kaveyeats.com använder sig av hela frysdörren som inventeringslista med hjälp av en whiteboardpenna. 

Denna idé skulle jag kunna tänka mig att använda om jag t ex hade en frysbox stod i källaren. Då kunde man anteckna på locket till boxen vad som fanns kvar. Det är bara att hänga en whiteboardpenna i ett snöre bredvid frysboxen. Men för mitt lilla frysskåp i köket passar det bättre med en vanlig inventeringslista.



HUR LÄNGE HÅLLER SIG MATEN I FRYSEN?


Hur man hanterar maten påverkar också hållbarheten. Därför är det viktigt att tänka på att vid infrysning se till att nedfrysningen går snabbt så att det inte bildas en massa iskristaller.

Nedanstående sammanställning av ungefärliga maxtider för förvaring av olika livsmedel i frysen finner du på Kristianstads kommuns hemsida ihop med en del andra råd och tips i detta ämne, så kika gärna in där om du vill läsa mer.


Livsmedel
 Max förvaringstid
Feta fiskar
2-3 månader
Magra fiskar
6-12 månader
Magert kött
8-12 månader
Fläskkött
4-6 månader
Bär och frukt med socker
1 år
Förvällda grönsaker
1 år
Bröd
1 år














Så där ja, nu har jag fått kika runt och få lite inspiration inför färdigställandet av vår egen kyl- och frys. Överskåpet var färdigt redan när vi åkte till stugan. Däremot har jag kylen och frysen att fixa   ikväll. Det lär nog inte ta så lång tid eftersom vi har dåligt med mat i frysen då jag har varit sjuk och inte ordnat matlådor på några veckor.

Trevlig fortsättning på helgen!

Kram
Linn

4 kommentarer:

  1. Men den stora frågan är ju ändå: vilken typ av etiketter funkar i frysen? De ska sitta kvar, men gå att ta bort från matlådor och det ska gå bra att skriva på dem. Jag har då inte hittar några vettiga än...
    //Ms H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om att det är svårt att få bort dom där färdiga frysetiketterna som man köper.

      Jag brukar istället skriva på kirurgtejp som jag sätter på mina frysburkar. Du vet den där vita, breda tejpen som man köper på apoteket. Den lossnar rätt så lätt och om man har en bra svart penna med lite tusch så syns det bra vad man skriver på också.

      Jag har också funderat på att testa med att använda min kära Dymo. Om man använder den typ av Dymotejpremsa som är lite plastig på framsidan så lossnar den lätt om man vill få bort den. Plus att det ser himla snyggt ut. Dock känns det väldigt mycket överarbetat kanske? Nästan så att man får skämmas när man kommer med matlådan till jobbet då. Men om man har Dymon i en låda i köket så går det faktiskt snabbt att skriva texten.

      Annars har jag också börjat använda mer och mer ziplock-plastpåsar och dom är enkla att skriva direkt på med rätt penna innan man fyller påsen. Det finns ju till och med färdiga rader just för att anteckna på. Nackdelen är väl mest ur miljösynpunkt om man inte återanvänder påsen. Jag tycker att just dessa påsar är bra när man fyller på råd mat till färdiga måltider som man sedan kan hälla ner direkt i crock-poten.

      Matresterna brukar jag däremot ha i fryslådor istället och det är då som etikettproblemet dyker upp. Har funderat på att köpa färdiga tomma etikettark på bokhandeln (såna som man ska använda till att skriva ut dom etiketter som man hittar på nätet) men det har inte blivit av ännu. Vet inte hur klistret på dom är?

      Hoppas du har haft en fin helg!

      Kram
      Linn

      Radera
  2. Jag har försökt med tejp, men tycker inte att det går bra att skriva på dem. Pennan funkar visserligen, men antingen måste man skriva på rullen (svårt när det är runt) eller när man satt på tejpen på påsen (som sällan är slät och hård).

    Det enda jag för tillfället har etiketter på är bärburkarna och kakburkarna. Tröttnade nämligen på att alltid öppna fel burk, så fick hjälp med några datorskrivna etiketter till just dessa. Allt annat är big surprice när man tar fra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder bara kirurgtejpen på lådor, då främst våra matlådor med matrester, för då är lådans lock platt och slätt och går lätt att skriva på.

      När det gäller påsar skriver jag direkt på dom om det är zip-lock påsar annars blir det en vanlig etikett för då gör det inget om det är svårt att ta bort etiketten eftersom jag slänger påsen när jag är klar.

      Så det är vanliga plastlådor med lock på till frysen som jag tänker på och har en del funderingar på angående datorskrivna etiketter. Eftersom jag tycker dom verkar så praktiska.

      Hur tycker du att dom datorskrivna etiketterna fungerar?
      Får du loss dom lätt från burken när du ska diska ur den?

      Radera