tisdag 2 april 2013

Förvaring av t-shirts

Efter diskussionen om vilket sätt att vika t-shirts på som egentligen är det rätta så har jag lovat en av mina fina läsare, Helen, att visa hur våra lådor med t-shirts ser ut numera. Så håll tillgodo Helen och andra :)

Maken har istället för en byrå ett stativ med trådbackar från IKEA som vi har ställt in i en garderob. Storleken på varje trådback är 44 x 54 cm.


Bildkälla: www.ikea.com

En av trådkorgarna går åt till alla hans t-shirts. Han använder en ny t-shirt varje dag på arbetet och dessa är ofta gratiströjor med reklam på. Dessa förvaras längst fram i trådbacken.

Det syns här på bilden att han har använt dom tröjor som brukar ligga på sidan längst till höger eftersom det är tomt där. Jag brukar alltså lägga in t-shirts även "på längden" bredvid dom som nu ligger "på rad" till vänster i bild.


Makens t-shirtlåda

Längst bak i trådkorgen i en egen förvaringslåda av tyg förvaras "fin t-shirts" dvs. sådana som går att använda även civilt.

När jag räknade makens t-shirts som syns på bilden här ovanför så blev det 9 st som förvaras på rad längst fram och 10 st som förvaras i den vita tyglådan längst bak. När allt är nytvättat ryms det alltså ytterligare t-shirts på sidan längst fram.

Bildkälla: www.ikea.com
Mina t-shirts förvarar jag i en av lådorna i min smala Malm-byrå som har en inbyggd spegel och plats för smyckesförvaring högst upp. (Ett nyköp  gjordes vid flytten till den nya lägenheten - och jag är supernöjd med denna!).

På bilden nedan syns mina t-shirts längst fram och just nu finns det 12 st t-shirts där. Längst bak i samma låda förvarar jag mina strumpor i en vit tyglåda som också används för att stabilisera upp mina t-shirts. Lådan är totalt bara ca 40 cm bred och 48 cm djup.


Linns t-shirtslåda

Sedan jag började vika t-shirtsen på detta vis tar dom betydligt mindre plats och det är dessutom lättare att överblicka och hitta just den tröjan man vill ha vilket i sin tur bidrar till minskad oordning i byrålådorna.

Bakom t-shirtsen i min byrålåda skymtar min strumplåda. Både jag och maken använder lådorna skubb från IKEA till klädförvaring såsom exempelvis av strumpor och underkläder.


Makens strumplåda


Här ovanför bjuder maken på en bild från sin strumplåda :)

Bildkälla: www.ikea.com
Skubb är en klädförvaring som säljs i set om 6 st lådor. Vi använder den bland annat till förvaring av olika typer av klädesplagg. Jag gillar den dels för att den är relativt billig, 79 kr för 6 st, dels för att den praktiskt och passar till många olika förvaringsområden. Dessutom tar den liten plats när man inte använder den eftersom då öppnar man bara dragkedjan i botten och viker ihop förvaringslådan så att den blir platt.


Kram
Linn


10 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för de fina bilderna, nu fick jag nya ideer att prova på våra kläder.
    Jag tycker att vikningen av t-shirtsen fungerar utmärkt och har faktiskt inte hört någon klagan från sambon.
    Fast sen så veck jag faktiskt mina tröjor så sen innan men förvarade dom i en hög så det blev tillslut så att det blev stor oordning ändå.
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du så tålmodigt väntat på dom utlovade bilderna under tiden jag har legat däckad i influensan.

      Roligt att vikningen har gått hem även hos din sambo. Det gör en stor skillnad på ordningen i byrålådan tycker jag när man inte staplar tröjorna på hög.

      En av våra döttrar gillar dock inte denna metod alls utan hon använder sig av en annan metod istället. Hon rullar ihop alla t-shirts och staplar dom på varandra i rullar på hyllplan i en garderob i stället.

      Ungefär som om man rullar ihop badlakan i rullar och staplar på varandra i ett linneskåp.

      Och alla metoder är bra så länge dom fungerar för en själv!

      Kram
      Linn

      Radera
  2. Jag har provat att rulla ihop badlakanen i skåpet oxå men får inte alls till det där med rullandet. Vi har faktiskt ren kaos i vårt skåp med handdukar. Det får kanske bli nästa projekt när jag väl har fått ordning på våra strumpor och underkläder. :)
    /Helen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är urusel på att rulla eller vika ihop badlakan snyggt så det jobbet ligger helt på maken.

      Men vi behöver också fixa vårt linneskåp så hojta till när du kommer dit så kanske vi kan göra det samtidigt så vi kan ge varandra lite tips och stöd.

      Om du vill såklart!

      Radera
    2. Låter som en bra ide, självklart vill jag det.
      JAg hade alla sängkläder i trådbackar innan men det funkar inte alls tycker jag. Så lite omorganisation behövs. :)

      Radera
    3. Kanon, då är vi i alla fall tre personer som kämpar på med linneskåpet denna vecka. Härligt!

      Radera
  3. Hojt, hojt. Då mitt linneskåp står i hallen, dvs veckans zon, så har jag tänkt att omorganisera det. Ett helt ordinärt linneskåp i en 60cms garderob med 3 hyllplan överst och 4 trådkorgar underst. Knökfullt så en rensning måste till.

    Har ffa problem med handdukarna och sänglinnet. Rullar funkar inte för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hojt hojt :)
      Jag har också vårt lilla linneskåp i hallen så det kanske är dags att ta tag i det nu när vi är i hallen och bökar.

      Vi får hjälpas åt att fundera på bra lösningar!
      Jag återkommer med ett blogginlägg när jag har kollat runt lite.

      Kram
      Linn

      Radera
  4. Hej!
    Tack för en inspirerande blogg! Jag är nybörjare och decluttrar lite varstans än så länge.
    Som av en händelse hade jag decluttrat, sorterat, slängt och skänkt i vårt linneskåp dagen innan ditt inlägg om just det. Det får mig att känna att jag redan till viss del tänker som en Fly Lady, och att fortsätta med dig som hjälp känns givet.

    Jag vill tipsa om ett tjusigt, enkelt och japanskt sätt att vika tshirts, linnen, toppar och tröjor.
    Förutom att det blir snyggt så blir det även fritt från vikveck!
    Prova, det är enkelt!

    http://www.youtube.com/watch?v=NS6Pr2LljNY eller sök på "vika tshirt" :-)

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Hej Karin och välkommen hit!

    Stort tack för tipset om videon!
    Verkligen immponerande att se hur snabbt och elegant dom viker.
    Jag ska absolut testa på att göra den vikningen men jag gissar att det krävs en del övning. Men eftersom du säger att det är enkelt, så hoppas jag på att även jag ska kunna lära mig den japanska metoden. Det är alltid roligt och spännande att få lära sig något nytt!

    Kram
    Linn

    SvaraRadera